joi, 31 mai 2012

Mulţumiri de la Dosia!

Veterana pisică Dosia mulţumeşte celor dintre dvs. care au votat-o pe facebook.

Nu a ieşit între primele trei, dar a fost în partea superioară a clasamentului prin voturile dvs.
Ca urmare a primit un premiu de consolare în granule Royal Canin care-i plac foarte mult.

Obiceiul pisicesc de a se hrăni noaptea şi în doze mici a făcut-o să ronţăie la ele toată noaptea trecută şi mai are destule.

marți, 29 mai 2012

John Galsworthy ● Floarea întunecată.


A apărut la 23 mai 2012, în Colecția Nobel a Jurnalului Național, volumul 5:

John Galsworthy ● Floarea întunecată.

Volumul este prefațat de mine și am reconstituit cu plăcere și interes și biografia agitată autorului, în tabelul cronologic.
Îl recomand amatorilor de atmosferă victoriană și nu numai.
În opera extrem de vastă a scriitorului englez, laureat în 1932,
Floarea întunecată nu e un roman neglijabil, chiar dacă nu intră în ciclul Forsyte Saga.

luni, 28 mai 2012

28 mai. Ziua Națională a Republicii Azerbaidjan



Azi este Ziua Națională a Republicii Azerbaidjan, o țară în progres care s-a impus recent atenției Europei prin organizarea Festivalului Eurovision. Mulți oameni au putut vedea acum imagini din frumoasa capitală Baku și asculta cîntecele speciale ale acestei țări devotate muzicii ei tradiționale. Din partea mea, un sincer La Mulți Ani!

duminică, 27 mai 2012

Colocviul de literatură SF și Fantasy "Ion Hobana" ediția a III-a. Premiile - Ion Hobana



Colocviul de literatură SF și Fantasy "Ion Hobana" a ajuns la ediția a III-a, desfășurată sîmbătă 26 mai la Centrul Calderon al Primăriei Sectorului 2 în organizarea SRSFF și ASB. Premiile - Ion Hobana, la a doua decernare, acordate de un juriu al SRSFF și ASB, au fost susținute financiar de Ministerul Culturii și Patrimoniului Național, mulțumiri deosebite cuvenindu-se dlui director Ioan Matei și dnei consilier Gabriela Răducanu.

Tema Colocviului: Utopie, distopie, anomie a fost dezbătură de nouă referenți cu contribuții remarcabile ca idei și ca stil al expunerii, și apoi, în cadru informal, de toți participanții. Eseurile prezentate vor fi publicate în revista „Luceafărul de dimineață”.

Premiile Ion Hobana pentru cele mai bune romane SF din 2011 au revenit scriitorilor Liviu Mircea Goga și Dan Doboș. Premiul „Opera Omnia” a fost decernat scriitorului Gh. Săsărman, venit anume de la Munchen pentru a participa la colocviu.

Participanții la ședința EUROCON de la Zagreb au adus o diplomă de încurajare oferită de acest for scriitorului Oliviu Crâsnic. Participanții s-au bucurat de perfecta ospitalitate a gazdelor de la Centrul Calderon (director dna prof. Mihaela Popescu) și de discuții dense într-o atmosferă plăcută, de distinsă colegialitate.

In imagini:
Eugen Lenghel, Cristian Mihai Teodorescu, Oliviu Crâsnic, Horia Gârbea
Liviu Mircea Goga, Gh Săsărman, Eugen Lenghel care a primit diploma pentru Dan Doboș,

sâmbătă, 26 mai 2012

Festivalul Tudor Arghezi prin ochii și aparatul foto ale unui suedez





Pe poetul Bengt Berg, unul dintre cei mai îndrăgiți de publicul suedez, acum și de cel românesc, cel puțin de partea lui gorjeană, l-am invitat la Tîrgu-Jiu unde a primit Premiul „Opera Omnia” al Festivalului Internațional Tudor Arghezi. Ajuns în patria sa, Bengt Berg mi-a trimis cîteva fotografii care ilustrează modul cum a văzut festivalul, Gorjul și România.

A descoperit un străvechi capac de hidrant pe Calea Eroilor, cînd mergeam spre Coloana Fără Sfîrșit, a găsit reflexul bisericii de pe aceeași cale într-o baltă lăsată de o plăcută ploaie de mai, i-a prins în cea mai surîzătoare ipostază pe Ana Blandiana și Gh. Grigurcu, ca și pe Ela Iakab și Dan Cristea. Iar din Vâlcea a apreciat ceramica de Horezu și micii și covrigii de la Dedulești. Aceștia nu apar în poze, ci doar în amintirile lui, cum m-a asigurat.

La ceremonia de decernare a Premiului Tudor Arghezi și a titlului de Cetățean de Onoare al orașului Tîrgu Cărbunești, am citit în română poemul „Simplitate” de Bengt Berg (traducere de Elena Nistor căreia îi sîntem recunoscători), urmînd ca el să recite apoi un fragment în limba suedeză. Lui Bengt însă i-a plăcut atît de tare recitarea mea, „simțirea” adică, întrucît nu înțelegea nimic, încît a declarat că renunță la lectura poemului și a provocat asistența să cînte cu el două strofe din „Yellow Submarine”. Le-a și cîntat dar asistența, deși majoritar compusă din elevi, intimidată și neobișnuită cu umorul suedez, nu prea l-a urmat.

vineri, 25 mai 2012

William Shakespeare - Negustorul din Veneţia

În actul IV, scena 1, se află, între altele, celebrul monolog al Porţiei despre milă.
Iată un fragment în traducerea mea inedită ce va apărea în curînd la Editura Tracus Arte.


PORȚIA: Te cheamă Shylock?
EVREUL: Shylock mă numesc.
PORȚIA: Plîngerea ta nu e obișnuită,
Dar legile Veneției nu-ți impun
Să n-o pornești, dacă așa ți-e voia.
(lui Antonio) Ești debitorul lui, adevărat?
ANTONIO: Vai, așa zice.
PORȚIA: Polița aceea
E autentică?
ANTONIO: Da, recunosc.
PORȚIA: Atunci evreul să-ți arate milă.
EVREUL: Ce m-ar sili să fiu milos cu el?
PORȚIA: Nimic nu-i silnic cînd te-arăți cu milă.
Această însușire e ca ploaia
Căzînd din cer. De două ori sfințește:
Pe miluit ca și pe milostiv.
E preț înalt în tot ce-i mai de preț:
Mai mîndră pentru regi decît coroana.
Sceptrul îți dă domnia pămîntească,
Inspiră venerație și teamă
De majestatea proprie unui rege.
Dar mila e mai mult decît un sceptru,
Ea stă pe tron în inima regală
Și-i însușire chiar lui Dumnezeu.
Puterea pe pămînt este asemeni
Celei divine doar prin milă. Deci,
Evreule, cerînd dreptate, cată
Să înțelegi că mîntuirea ta
Nu în dreptate se găsește, ci în milă.
Toți ne rugăm de miluire și-nvățăm,
Rugîndu-ne, să fim îndurători.
Spun toate astea ca dreptatea ta
Să fie înmuiată azi în milă.
Iar dacă nu, desigur, venețiana
Justiție va trebui să dea
Sentința cuvenită contra lui.
EVREUL: Răspund de tot ce fac și cer dreptate:
Tot ce prevede polița pretind.
PORȚIA: Nu e în stare să-ți achite suma?
BASSANIO: Ba da, plătesc pe loc în fața voastră
O sumă dublă. Dacă nu-i destul,
Sînt gata să achit și înzecit.
Girez cu capul meu, cu mîini, cu suflet.
Dacă nici asta nu-i destul, vă spun:
Atinge culmile ticăloșiei.
(Dogelui) Acum, o dată, treceți peste lege
Și vă implor să stați în locul ei,
Greșind puțin pentru un mare bine,
Acestui diavol refuzîndu-i vrerea.
PORȚIA: Nu e posibil. Legea venețiană
Nu poate suferi o derogare
La placul nimănui, iar precedentul
Ar duce la greșeli tot mai adînci,
Primejdioase. Nu e admisibil.
EVREUL: Avem un Daniel ! Un Daniel
Veni să judece! Te venerez.

marți, 22 mai 2012

Al Treilea Colocviu Naţional de SF şi Fantasy „Ion Hobana”


Societatea Română de Science Fiction şi Fantasy în parteneriat cu Asociaţia Scriitorilor din Bucureşti şi Primăria Sectorului 2 Bucureşti, organizează cel de al treilea Colocviu Naţional de SF şi Fantasy „Ion Hobana” având tema „Utopie, distopie, anomie” şi decernează Premiile Naţionale SRSFF "Ion Hobana" în ziua de sâmbătă 26 mai 2012, manifestarea fiind pe agenda Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional din România.

Evenimentul are loc la Centrul Calderon, str. Jean-Louis Calderon nr.39, sector 2, București.

Premiile Naționale SRSFF „Ion Hobana” sunt decernate de un juriu constituit din reprezentanți ai ASB și SRSFF (cu sprijinul Ministerului Culturii și Patrimoniului Național) ce va acorda Premiile Naționale SRSFF „Ion Hobana”, pentru cele mai bune volume românești SF și Fantasy din anul 2011.

În cadrul colocviului vor fi prezentate comunicări de către critici literari, scriitori consacraţi ai genului SF şi fantasy, publicişti şi eseişti ce urmăresc fenomenul: Gheorghe Săsărman, Horia Gârbea, Gelu Negrea, Liviu Radu, Cosmin Perța, Eugen Stancu, Cătălin Badea-Gheracostea, Cristian Mihail Teodorescu, Dănuț Ungureanu, Eugen Lenghel, Cristian Tamaș, Antuza Genescu.

Horia Gârbea, Preşedintele ASB va coordona lucrările Colocviului şi decernarea Premiilor Naționale SRSFF Ion Hobana.

Palmaresul Festivalului Internațional Tudor Arghezi

Palmaresul Festivalului Internațional Tudor Arghezi
Târgu- Jiu și Târgu Cărbunești 18-20 mai 2012



1. Premiul “Opera Omnia” atribuit unor scriitori străini de prestigiu internaţional:
Bengt Berg, Suedia
Lidija Dimkovska, Macedonia/ Slovenia


2.Premiul “Opera Omnia” atribuit unor scriitori români de prestigiu, acordat de USR:
Ion Pop (critică literară)
Aurel Pantea (poezie)


3. Premiul pentru promovarea operei argheziene:
Mircea M. Pop, Germania
Adam Puslojic, Serbia
Gelu Costea, România

4. Premiul “Opera Prima” (debut în volum):
Laurenţiu Belizan, Buzău

5. Premiul pentru volum în manuscris:
Radu Niţescu, Bucureşti

6. Premiile pentru grupaj poezie:
Premiul I- Mihai Gheorghe, Motru
Premiul al II-lea şi Premiul revistei ,,Ramuri” Craiova- Lupaşcu Ana-Maria, Suceava
Premiul al III-lea- Andreea Teliban, Bucureşti
Menţiune – Andra Gabriela Prodea, Bucureşti
Premiul revistei Acolada Satu-Mare - Marina Popescu, Bucureşti
Premiul revistei Argeş, Piteşti – Andrei Velea, Galaţi

7.Premiul pentru argheziologie:
Ela Iakab, Lugoj, pentru volumul “Deşertăciune şi asceză”

Juriul Naţional: Co-preşedinţi: Ana Blandiana, Dan Cristea;

Membri: Paul Aretzu, Mircea Bârsilă,
Gelu Birău, Zenovie Cârlugea, Ion Cepoi, Gabriel Chifu, Nicolae Dragoş,
Dragoliub Firulovici, Horia Gârbea, Gheorghe Grigurcu,
Ion Popescu-Brădiceni, Spiridon Popescu;

Secretar juriu: Viorel Surdoiu

Directorul Festivalului: Ion Cepoi
Director onorific: Horia Gârbea

În imagini: Bengt Berg și Lidija Dimkovska primind Premiul Arghezi 2012 (foto: Viorel Surdoiu)

marți, 15 mai 2012

Ați mințit poporu’ cu plagiatoru’


În mediile universitare, guvernul Boc și ministrul Funeriu nu s-au bucurat de mare simpatie. În timpul lor, salariile s-au tăiat cu 25%, doctoratele au încetat să mai fie recompensate cu vreun spor, iar la promovarea în posturi didactice n-a mai fost recunoscut... criteriul activității didactice!
Și totuși, în fața articolelor, fostului de-acum, ministru Mang, profii au exclamat: „Domnule, nici chiar așa!” Iar demiterea lui întîrziată a redus mult, cel puțin în această breaslă, cota noilor guvernanți.
Pentru că la noi, unde se pun etichete prea ușor, un caz, e drept scandalos, e identificat cu toată breasla. Deunăzi un tabloid făcea socoteala (cum calcula nu se știe) cîtă șpagă ia un medic! Dar am fost și eu în spitale și cel mai adesea am convins cu greu cîte un medic să accepte, în semn de sinceră mulțumire, o carte sau o cutie de bomboane.
Nu toți medicii sînt șpăgari și nici toți universitarii plagiatori. În învățămînt se muncește mult pe bani puțini. Am cunoscut decani și rectori care își improvizaseră un pat la facultate pentru că uneori nu mai avea rost să se ducă acasă după miezul nopții, cînd a doua zi, la prima oră, îi așteptau altă ședință ori cursul de toate zilele. Din acest punct de vedere, numirea unui ministru plagiator a constituit un afront adus celor care lucrează efectiv onest în învățămînt, umiliți de nepăsarea și grobianismul unor studenți băgați cu ghiotura, fără admitere, pentru a se obține finanțare ca și de suficiența celor care-și închipuie că să predai un curs e floare la ureche.
Poporul a fost mințit expunîndu-i-se și fiind dat afară cu incredibilă ezitare un profesor atipic.

P.S.:
Din fericire, se pare că se va adopta finanțarea nu pe „cap de student”, ci pe program de studii, astfel că, de suma alocată, o facultate își va putea școli 5, 10, sau 50 de studenți după cum va dori, impunînd examene de admitere și exigența firească și trimițînd profitorii „studenți” care se înscriau la „studii” pentru cămin, reducere la transport și mica/marea bișniță de campus (y compris droguri) acolo unde le e locul: la sapă și la coada vacii. Că, vorba lui Moromete: ne-apucarăm acum să „studiem”.

Lansare "Trecutul e o sărbătoare" la MNLR. Miercuri la 14.14. Aurel Pantea și Ion Pop vor primi Premiul Tudor Arghezi la Tîrgu Jiu

Vă invit la lansarea volumului meu de poezie „Trecutul e o sărbătoare”, miercuri 16 mai ora 14.14 la Muzeul Literaturii Române din București, Bd. Dacia nr. 12. Volumul a apărut la Tracus Arte și va fi prezentat în cadrul Tîrgului național al Cărții de Poezie. Cu același prilej va fi lansat volumul „Fragmente dintr-un viu” de Ioana Greceanu apărut la aceeași editură.

Sîmbătă 19 mai, volumul „Trecutul e o sărbătoare” va fi lansat la Tîrgu Jiu cu prilejul unui recital poetic la Teatrul Elvira Godeanu. Manifestarea face parte din programul Festivalului Internațional Tudor Arghezi.

În cadrul festivalului vor primi Premiul Tudor Arghezi, acordat de Uniunea Scriitorilor din România, pentru valoarea întregii lor opere prof. dr. Aurel Pantea (pentru poezie) și prof. dr. Ion Pop (pentru critică). Vor fi prezenți și laureații ediției precedente: poeta Ana Blandiana și criticul Dan Cristea. Premiul Tudor Arghezi pentru scriitori străini, acordat Consiliul Județean Gorj și Primăria Tîrgu Cărbunești va fi acordat poeților Lidija Dimkovska (Macedonia/Slovenia) și Bengt Berg (Suedia). Toți laureații, români și străini, vor deveni cetățeni de onoare ai orașului Tîrgu Cărbunești, localitatea natală a lui Arghezi.

duminică, 13 mai 2012

Poezie argentiniană la USR


Șamanul și jocurile (II) - Comunicare la Colocviul romanului - urmare


Voit sau nu, titlul colocviului şi întrebarea „Cum se scrie un roman?” introduce corect reflexivul. Romanul se scrie, nu este scris. Prin fixarea cadrului acţiunii, a personajelor şi a unor fire epice, autorul este prizonierul (apropos şi de dilema prizonierului) unui păienjeniş complex din care nu poate scăpa. Asemeni lui Tezeu, firul Ariadnei îi dă o cale adesea univocă de ieşire. Dacă n-o urmează, e pierdut.

Dacă un autor ignoră datele de cadru şi caractere, de pildă îl pune pe Pascalopol să vină la Moş Costache cu un Ferrari sau pe Otilia să zboare peste Calea Victoriei, e în plină fantasmagorie şi nu mai interesează pe nimeni. Reciproc, dacă Margareta Maestrului sau frumoasa Remedios nu zboară, ele îşi ratează condiţia pentru care au fost programate şi romanul se duce la vale.

Scrierea unui roman este, cum s-ar zice în matematică, mărginită şi superior şi inferior.
Asemeni algoritmului „Life simulation”, dacă o celulă e lăsată singură, neconcatenată altora, ea moare. Prin înmulţirea însă a celulelor în jurul ei, apare sufocarea de suprapopulare şi moare întregul grup. Din această dilemă, romancierul poate de regulă ieşi, cum ziceam, pe drumuri puţine, adesea unice, dictate de condiţii. El nu e nici pe departe un demiurg, cum poate cu naivitate crede, ci un cetăţean turmentat care va sfîrşi prin a vota cu cine trebuie sau, mai exact, supusul unui regim tiranic.

Faptul că există atîtea romane proaste sau ilizibile la noi, pe care le descoăr cu iritare zilnic, se produce din cauză că majoritatea autorilor refuză să accepte aceste adevăruri simple.
Este o prostie să credem în determinare unică şi în general într-un determinism îngust, dar a avea o atitudine de voluntarism înfumurat faţă de probabilism, confundînd aleatoriul cu arbitrarul, e o prostie şi mai mare. Ce-am crede noi, dacă, de exemplu, un Camil Petrescu ar face, prin arbitrarul voinţei sale, ca Emilia să se lase de prostituţie şi să devină soţia tandră a lui Ladima, doamna T. să-l ia de soţ pe Fred şi să-i gătească chifteluţe, iar Lumînăraru şi Gheorghidiu să-şi afle căinţa la mănăstire? Şi totuşi asemenea exemple se pot da, chiar din marii scriitori. Să nu uităm că Gore Pirgu, ajunge, prin voinţa fiului (fiului lui Ion Luca, fireşte) subsecretar de comisie la Liga Naţiunilor şi proprietar de castel istoric în Ardeal. Ion Luca însuşi plănuia o comedie în care Jupîn Dumitrache să devină senator, Chiriac prefect şi Rică Venturiano ministru. Improbabilităţi flagrante. Poate faptul că n-a mai scris-o arată că şi-a luat seama, văzînd în ceasul al doisprezecelea eroarea.

Există triburi care nu fac legătura cauzală între actul sexual şi naştere. Romancierul ar putea să încerce însă, punînd lucrurile cap la cap, să stabilească puţinele grade de libertate pe care le are şi să-şi minimizeze pierderile. În niciun caz să forţeze uşile pe unde nu poate intra decît făcîndu-se de rîs. Condiţia sa e tragică, de prizonier al propriei plase, cu atît mai deasă cu cît e mai bine ţesută, dar poate fi asumată cu resemnare şi curaj.
Oricine a văzut un film bun american, mai ales unul de desene animate, care se adresează în principiu unor spectatori care trebuie convinși de veridicitatea acțiunii prin argumente foarte limpezi, a remarcat perfecta coerență a detaliilor scenariului.

Într-un film precum UP, suflanta cu care bătrînelul Karl Frederickson își alungă frunzele uscate de pe peluză și furtunul cu care o udă în primele scene, devin elemente vitale ale acțiunii în preajma deznodămîntului și efectiv rezolvă respectiva acțiune în mod ingenios, dar printr-un impecabil determinism.
Niciun fenomen din univers, oricît de simplă ori complicată i-ar fi ecuaţia nu poate fi studiat şi cu atît mai puţin modelat, în sensul matematic al termenului, dacă nu i se studiază condiţiile la limită. Măcar atît profit să tragă literatura din fizică!

În concluzie, Balzac avea dreptate: este uşor a scrie un roman dacă ignori orice condiţii la limită şi orice determinări şi vei obţine o ciulama inmanjabilă. Este însă la fel de uşor să studiezi şi să accepţi limitele şi să nu te crezi mai deştept decît natura, contrazicînd-o.

Ajungem astfel să avem răspunsul, demonstrat inginereşte, la întrebarea: Cum se scrie un roman?
Exact aşa! Se scrie. Singur!

În imagine: lucrările colocviului în Sala Senatului Universității 1918 din Alba Iulia. Nicolae Manolescu, Marta Petreu, Horia Gârbea, Gabriel Chifu

sâmbătă, 12 mai 2012

Aliette de Bodard (Franta) la Prospect Art

Vineri 18 Mai 2012, ora 17.00, cenaclul ProspectArt, Centrul Calderon, str. Jean-Louis Calderon nr.39, sector 2, Bucuresti, in premiera in Romania, SRSFF are un invitat special : scriitoarea Aliette de Bodard (Franta).

Aliette de Bodard este o autoare franceza de fictiune speculativa, născută în S.U.A (New York).
Aliette este unul dintre cei mai cunoscuti autori europeni de SF&F la nivel mondial, în 2008 a devenit membru al Science Fiction Writers of America (SFWA). In 2009 a fost nominalizată la Premiul John W.Campbell Award for Best New Writer. I s-au decernat Premiul Writers of the Future si British Science Fiction Award si a fost nominalizata
pentru cele mai importante premii din lume in domeniul fictiunii speculative, Nebula si Hugo.


Votaţi-o pe Dosia la concursul Royal Canin


Stimaţi prieteni,

Bătrîna şi înţeleapta bicoloră europeană Dosia a împlinit 16 ani.
O fotografie pe facebook.com arată locul ei favorit.
Dacă veţi da like pe poza ei va cîştiga concursul aşa cum merită.

Votaţi-o pe Dosia la concursul Royal Canin!
Intraţi pe facebook.com la Royal Canin, apoi la concurs.
O veţi găsi uşor pe Dosia în coşul său.
Daţi like şi gata!

Mulţumesc!

Joyce și frumoșii nebuni din Finnegans Wake

Literatura își are și nebuniile ei superbe, gratuități de himenopteră aș zice.
Un lingvist trăiește pentru a traduce intraductibilul și a ajuns la volumul șapte-opt!

În epoca pragmatismului deșănțat, cred că se cuvine ca spiritele fine să reflecteze și să se alinieze acestei nobile nebunii, asemănătoare cu a lui Don Quijote, ori a retorilor care au discutat șapte zile și șapte nopți despre vocativul lui EGO, sfîrșind prin a se duela cu săbiile (cf. Umberto Eco).

Dacă aș fi rentier, m-aș retrage într-o insulă din Mediterana pentru a traduce Finnegans Wake din UnEnglish. Cum nu sînt, mă mulțumesc pe moment cu Negustorul din Veneția, actul IV scena a 2-a. Și nu-s puține savorile nici acolo... Fiecare autor cu UnEnglish-ul său...

*

Lexicon Volume Eight. A Lexicon of UnEnglish English in Finnegans Wake: The Second Hundred Pages is a sequel to Volume Seven. It covers the Joyce text from page 104 to page 216, and is edited by C. George Sandulescu. It is formally launched on 14 May 2012. But it is available for consultation and downloading on receipt of this Press Release, at the following internet address:
http://editura.mttlc.ro/sandulescu-unenglish-fw-volume-two.html

You are kindly invited to visit the Contemporary Literature Press Website at http://editura.mttlc.ro/. For comments or suggestions, please contact the publisher lidia.vianu@g.unibuc.ro.

vineri, 11 mai 2012

Premiile USR pe 2011. Literatură în limbile minorităţilor

LITERATURĂ ÎN LIMBILE MINORITĂŢILOR NAŢIONALE
(nominalizările sunt făcute de Comitetul pentru Minorităţi al USR).

Király László, A kővadászok klubja, Erdélyi Híradó Kiadó
Egyed Emese, Briszéisz, Erdélyi Híradó Kiadó

„Trecutul e o sărbătoare” la Târgul Naţional al Cărţii de Poezie, ediţia a III-a

În perioada 16-20 mai 2012, la Bucureşti va avea loc Târgul Naţional al Cărţii de Poezie/ Festivalul de Poezie Bucureşti. TNCP se va desfăşura în următoarele locaţii: Muzeul Naţional al Literaturii Române; Uniunea Scriitorilor din România (Casa Monteoru); Biblioteca Metropolitană; Club La Scena; Librăria Bastilia - Grupul Librarium.

În ceea ce mă privește, vă invit miercuri 16 mai la ora 14.14 la Muzeul Literaturii Române la lansarea volumului meu de poezie „Trecutul e o sărbătoare”. În aceeași ocazie se va lansa un volum de Ioana Greceanu. Ambele au apărut la Editura Tracus Arte.

Organizatori principali: Muzeul Naţional al Literaturii Române Bucureşti (MNLR); Biblioteca Metropolitană Bucureşti.
Co-organizator: Uniunea Scriitorilor din România (USR). AgenţiadeCarte.ro este partener media al evenimentului. De asemenea, unul dintre partenerii TNCP (ediţia a III-a) este OPERA SCRISĂ.RO – Societate de Gestiune a Drepturilor de Autor.

Detalii despre program aici.


joi, 10 mai 2012

10 Mai - Ziua regalității


Majestatea Sa Carol I, Rege al României, Principe de Hohenzollern-Sigmaringen, pe numele său complet Karl Eitel Friedrich Zephyrinus Ludwig von Hohenzollern-Sigmaringen a devenit domnitor al României la 10 mai 1866 și a fost încoronat ca Rege (coroana fiind făcută din oțelul unui tun folosit în Războiul de Independență) la 10 mai 1881

Între timp, România și-a proclamat independența tot la 10 mai (în 1877, în fața camerelor reunite ale Parlamentului).

Domnia lui Carol I, cea mai lungă din istoria României (48 de ani) a avut un efect esențial asupra devenirii României moderne. Monumente semnificative din vremea lui Carol I există și azi (Castelul Peleș, podul de la Cernavodă, la vremea lui cel mai lung din Europa și altele)

Unii istorici consideră justificată stabilirea Zilei Naționale pe 10 Mai, începutul României moderne, dar ziua de 1 Decembrie 1918 pare la fel de potrivită pentru că România de azi e și Transilvania și Banatul. Cel mai potrivit ar fi să fie celebrate amîndouă.

Mai trebuie observat în treacăt că, după abolirea forțată a monarhiei și instaurarea unei „republici” de care tragem și azi, niciun conducător al țării noastre nu a avut un „fason” de șef al statului comparabil cu al vreunui rege dintre cei patru pe care ni i-a dat istoria într-o perioadă grea și totuși de grație a ei. Pentru a vedea încotro mergem, putem privi pozele lui Crin Antonescu sau Dan Diaconescu alături de cea a lui Carol I din 1873 (34 de ani, în imagine) sau a Regelui Mihai din 1944 (23 de ani).

„Ale valurilor mîndre generații spumegate”

Pentru că am fost la Călimănești (Colocviul romanului românesc, ziua I), am locuit la Hotelul Căciulata (500 de m de Cozia și chiar am vizitat mănăstirea), apelul la versul lui Gr. Alexandrescu e foarte potrivit, mai ales că au fost efectiv autori din toate generațiile care au angajat un dialog viu și în concordanță cu temperamentul, de la locvacitatea lui Nicolae Breban, aflat în mare formă, la lapidaritatea lui D.R.P. și Radu Mareș. Nici generația de mijloc în care mă înscriu ca nouăzecist între optzeciști n-a tăcut.

Generațiile și genurile literare s-au amestecat, totuși cîteva imagini le-au surprins după cronologie.
În imagini:


Gabriel Dimisianu, D. R. Popescu, N. Breban, Nicolae Manolescu

Petre Tănăsoaica, Petru Cimpoeșu, Horia Gârbea, Alexandru Vlad

un cristian, Cosmin Ciotloș



Colocviul romanului românesc - 2012


Colocviul romanului românesc a avut ca temă o întrebare adresată de moderatorul lucrărilor, profesorul Nicolae Manolescu: „Cum se scrie un roman?”. Au fost două zile de dezbateri formale și informale cu o participare distinsă autorii fiind din toate generațiile (Nicolae Breban, D. R. Popescu, Radu Mareș ca și Dan Stanca, Varujan Vosganian, Gabriel Chifu, Al. Vlad, Marta Petreu, Nichita Danilov, Radu Aldulescu, precum și debutanți ca un cristian). Romancierii repondenți au fost însoțiți și de critici, și ei din diferite generații: Nicolae Manolescu, Gabriel Dimisianu, Irina Petraș, Virgil Podoabă alături de mai tinerii Cosmin Ciotloș, Alex Goldiș, Gabriela Gheorghișor. Unii scriitori s-au implicat ca organizatori: Petre Tănăsoaica, Aurel Pantea, Cornel Nistea, Mircea Stâncel
Mulțumiri deosebite se cuvin: Primăriei orașului Călimănești, Consiliului Județean și Primăriei Alba. Dezbaterile au fost înregistrate de Radio România Cultural. Vor apărea într-un volum editat de România literară.

În ceea ce mă privește am prezentat un punct de vedere la care țin ca romancier și dramaturg, expus în articolul de mai jos din care redau aici prima parte cu „va urma”:


Şamanul şi jocurile

- Domnule Balzac, e greu să scrii un roman?
- Nu e greu, doamnă. E ori uşor, ori cu neputinţă!


Există unii şamani care au convins întreaga lor comunitate că apariţia soarelui în fiecare dimineaţă este rezultatul unui cîntec intonat de ei. În cazul în care s-ar supăra, ca şamanul pe sat, şi n-ar mai îngîna invocaţia, soarele nechemat nu s-ar mai ivi. În chip similar, există autori care îşi închipuie şi uneori conving şi alte persoane că un roman este rezultatul unei încordări a inspiraţiei lor, că e elaborat pe o feudă personală, autonomă şi autarhică, fără determinări şi în deplină libertate a fantazării.
Ahile şi Ajax, jucînd zaruri cum îi arată o frescă, puteau crede că zeii le decid soarta, în speţă frecvenţa cîştigului. Noi, care ne pregătim să sărbătorim 80 de ani de la editarea teoriei axiomatice a probabilităţilor de către Andrei Nikolaevici Kolmogorov, ştim că şi întîmplarea îşi are legile ei, intuite de Bayes chiar din secolul XVIII.

Construcţia unui roman nu poate scăpa, indiferent că autorul e sau nu conştient, de ideile de strategie şi joc. Reamintesc că se numeşte strategie a unuia dintre jucatori, un ansamblu de reguli, care definesc în mod unic mutările libere în funcţie de situaţia concretă ivită. Rezultă că strategiile sînt în principiu finite.
Chiar dacă la generarea situaţiei de joc intervine un fenomen aleator, de pildă aruncarea zarului la table sau la Monopoly sau împărţirea cărţilor la bridge în una dintre cele combinări de 52 luate cîte 13 posibile distribuţii ale unui jucător, în continuare, strategiile nu mai sînt aleatorii. Să observăm că la bridge, deşi numărul de combinaţii aleatorii este enorm, pentru licitarea mîinii jucătorul este redus, ca strategie, la numai 36 de anunţuri.
La fel şi în roman, fiecare detaliu în fixarea cadrului acţiunii şi a personajelor, limitează drastic libertatea, doar aparent nemăsurată, a autorului. Căci şi haosul are teoria lui şi efectele micilor variaţii sînt marile răsturnări, cum ne arată şi teoria catastrofelor.

Revenind, o simplă fixare de cadru, ucide dintr-o dată milioane de posibilităţi, conducînd autorul spre soluţii limitate, cînd nu unice. Astfel, mergînd pe strada Antim din Bucureşti într-o seară a anului 1911, Felix Sima nu poate auzi un răget de leu, nici sunetul unui avion cu reacţie şi nici nu poate întîlni, ca Dante, o panteră sau măcar o lupoaică.

Uneori, nu numai că jocul autorului are strategii foarte limitate, dar el este şi de sumă nulă. Aşa de pildă, în privinţa lui Felix şi a Otiliei, autorul a avut doar două posibilităţi: A. Felix şi Otilia se căsătoresc, B. Felix şi Otilia nu se căsătoresc. Tertium non datur, joc de sumă nulă sau, în termeni de probabilităţi, un cîmp de evenimente finit cu două evenimente contrare. Analizînd situaţia celor trei surori, căci toate observaţiile de mai sus sînt valabile şi pentru teatru ori scenariu cinematografic, vom constata că autorul a avut un cîmp de evenimente cu opt evenimente disjuncte: cele trei surori ajung la Moscova, nu ajung la Moscova, una din ele sau combinări de trei luate cîte două dintre ele ajung la Moscova. Dar e un simplu fapt. Determinările sînt mult mai numeroase şi practic, dacă avem în vedere şi raţiunea autorului de a alege, ca în dilema prizonierului, tipică pentru teoria jocurilor, calea mai bună pentru realizarea cîştigului, vedem că el e drastic limitat. Îndată ce a fixat nişte premise, cu excepţia unor detalii stilistice, de atmosferă şi lexicale, comanda îi zboară din mîini. Dacă e mai sărac cu duhul va continua să butoneze ca un copil care crede că, prin apăsarea telecomenzii televizorului, poate schimba destinul personajelor. Ceea ce într-un viitor oarecare s-ar putea să se întîmple efectiv, dar tot într-un număr limitat de variante.
(va urma)

Colocviul romanului românesc. 4-6 mai 2012 Călimănești, Alba Iulia



O imagine de la Catedrala din Alba Iulia cu o parte dintre participanții la Colocviul Romanului Românesc (4-6 mai - Călimănești și Alba Iulia)

De la stînga: Horia Gârbea, Radu Aldulescu, Gabriela Gheorghișor, Ion Pahonțu, Stela Pahonțu, D.R. Popescu, Irina Petraș, Nichita Danilov, Irina Horea, Gabriel Dimisianu, Marta Petreu, Gabriel Chifu

joi, 3 mai 2012

Statuia lui Traian, lupoaica și contextul

Vorbeam deunăzi cu artistul Vlad Ciobanu despre statuie și îmi spunea că o găsește foarte potrivită ca simbolistică. Lupoaica, îmi spunea, e un simbol al maternității, ea devine agresivă în raport cu cel care i-ar primejdui puii. Nuditatea lui Traian e explicabilă după el prin sugestia de primordial, de naștere (nu te naști îmbrăcat). E vorba evident de nașterea poporului român. Îmi spunea că a explicat aceste lucruri și într-o emisiune TV.

A convenit că locul de amplasare nu e fericit și a căzut de acord cu mine că aerul kitsch vine din strălucire. Variantele de la Roma și Sevilla sînt patinate. M-a asigurat că, plasată mai ales acolo, se va patina foarte repede.
Și „chelnerul” (Charles de Gaulle al lui Spătaru) părea kitsch la dezvelire iar acum „merge”. Desigur Vlad Ciobanu afișa un ușor partizanat, foarte onorabil, față de breasla sa și de un maestru al ei: Vasile Gorduz. Eu prefer împăratul, fie și gol, fără lupoaică, iar pe ea separată, cum o făcuse inițial artistul. Mai e și contextul în care s-a tîrnosit lucrarea: alegeri, criză, Oprescu, maidanezi , context nefericit pentru ea.

Rezumînd, eu consider statuia cel puțin acceptabilă și pe autorul ei un mare artist dar regret că anumite aspecte ale ei nu o fac eminentă. Aceeași statuie la Roma și la Sevilla nu a scandalizat în primul rînd din cauza locului de amplasare și apoi din cauza ne-implicării unor sentimente naționale. Și din acest motiv, consider în continuare că Eminescu al lui Anghel e o aberație, simbolic vorbind. Îl prefer pe al lui Gorduz pe care, acum, după Traian, mulți îl atacă consecutiv scandalizării în fața lupoaicei.

Premiile Uniunii Scriitorilor pe anul 2011 - nominalizări

Juriul Uniunii Scriitorilor din România pentru nominalizări, alcătuit din: Mircea A. Diaconu (Preşedinte), Lucian Alexiu, Iulian Boldea, Dan Mircea Cipariu, Sanda Cordoş, întrunit în data de 2 mai 2012, a decis nominalizarea următoarelor cărţi pentru Premiile Uniunii Scriitorilor din România, pentru anul 2011:

I. POEZIE

1. Gabriel Chifu, Însemnări din ţinutul misterios, Cartea Românească
2. Nichita Danilov, Imagini de pe strada Kanta, Tracus Arte
3. Ştefan Manasia, Motocicleta de lemn, Charmides
4. Ion Pop, În faţa mării, Limes
5. Ioan Es. Pop, Unelte de dormit, Cartea Românească

II. PROZĂ

1. Nicolae Breban, Singura cale, Contemporanul
2. Magda Cârneci, FEM, Cartea Românească
3. Emilian Galaicu – Păun, Ţesut viu, 10 x 10, Cartier
4. Marta Petreu, Acasă, pe Câmpia Armaghedonului, Polirom
5. Octavian Soviany, Viaţa lui Kostas Venetis, Cartea Românească
6. Lucian Dan Teodorovici, Matei Brunul, Polirom
7. Alexandru Vlad, Ploile amare, Charmides

III. CRITICĂ

1. Corin Braga, Psihobiografii, Polirom
2. Constantina Raveca Buleu, Paradigma puterii în secolul al XIX-lea, Ideea Europeană
3. Nicolae Mecu, George Călinescu faţă cu totalitarismul, Dacia XXI
4. Angelo Mitchievici, Decadenţă şi decadentism, Curtea Veche
5. Mihai Zamfir, Scurtă istorie. Panorama alternativă a literaturii române, Cartea Românească / Polirom

IV. TEATRU

1. George Banu, Reformele teatrului în secolul reînnoirii, Nemira
2. Gellu Dorian, Confort Freud, Timpul
3. Vlad Zografi, Toate minţile tale, Humanitas

V. PREMII SPECIALE

1. Mircea Cărtărescu, Zen, Humanitas
2. Bogdan Ghiu, Contracriza, Cartea Românească
3. Gheorghe Mocuţa, Cea mai bună dintre lumi, Tracus Arte
4. Ioana Pârvulescu, Lumea ca ziar, Humanitas
5. Eugen Simion, Andrei Grigor, Cronologia vieţii literare româneşti, vol. IV-VII, Muzeul Literaturii Române
6. Cassian Maria Spiridon, Despre barbari sau Invazia omului plat, Litera
7. Doina Uricariu, Scara leilor, Polirom

VI. DEBUT

1. Bianca Burţa – Cernat, Fotografie de grup cu scriitoare uitate, Cartea Românească
2. Adina Diniţoiu, Proza lui Mircea Nedelciu, Tracus Arte
3. Andrei DÓsa, Când va veni ceea ce este desăvârşit, Tracus Arte
4. Gabriela Gheorghişor, Mircea Horia Simionescu. Dezvrăjirea şi fetişizarea literaturii, Muzeul Literaturii Române
5. Alex Goldiş, Critica în tranşee, Cartea Românească
6. Daniela Matei, Maşina de întors timpul, Art
7. Aura Ţeudan, Coji de nuci verzi sub unghii, Limes

VII. TRADUCERI

1. Leo Butnaru, Avangarda rusă, Cheiron
2. Livia Cotorcea, F. M. Dostoievski, Adolescentul, Polirom
3. Dinu Flămând, F. Pessoa, Opera poetică, Humanitas Fiction
4. George Volceanov, Violeta Popa, Horia Gârbea, W. Shakespeare, Opere, IV, (Regele Ioan, Îmblînzirea scorpiei, Vis de-o noapte-n miezul verii), Paralela 45
5. Alexandru Al. Șahighian, Herta Müller, Mereu aceeaşi nea şi mereu acelaşi neică, Humanitas Fiction

VIII. Literatură pentru copii şi tineret

Nu s-au făcut nominalizări

Comisia USR pentru minorități va remite juriului de decernare nominalizările sale pentru volume scrise în limbile minorităților naționale.

Toate premiile vor fi stabilite de Juriul de decernare în ziua ceremoniei.

Concurs pentru tinerii autori organizat de USR-CR. Rezultate

Rezultatele
Concursului de volume în manuscris

Juriul format din: Radu Aldulescu, Cosmin Ciotloş, Dan Cristea şi Gabriel Dimisianu, a stabilit rezultatele ediţiei din acest an a Concursului de volume în manuscris pentru autori sub 35 de ani, concurs organizat de Uniunea Scriitorilor din România, în colaborare cu editura Cartea Românească:

1. La secţiunea PROZĂ:
Cristian Meleşteu – Radiografia unei zile (motto: „Şi a fost a treia strigare”);
Constanţa Roşoiu – Preţul corect (motto: „Războiul e în toi. E un măcel atotcuprinzător în care toţi luptă împotriva tuturor.”).
2. La secţiunea CRITICĂ LITERARĂ:
Simona Vasilache – Cinstite obraze, moftangii şi domni (motto: „azi e azi, ieri a trecut”).

La alte genuri juriul nu a premiat niciun manuscris.

marți, 1 mai 2012

Statuia lui Traian. Premergătoarele




Controversata Statuie a lui Traian de la Muzeul de Istorie a României din Bucureşti este o urmare a altor lucrări pe aceeaşi temă ale lui Vasile Gorduz (1938-2008). Lupoaica apare și singură, doar combinată cu steagul dacic. Ulterior Gorduz va lipi lupoaica de Traian în lucrări aflate la Roma (în imagine) și (se pare) la Sevilla, cea de la București fiind o copie a acelora în bronz.

Postări populare

A apărut o eroare în acest obiect gadget

Arhivă blog