sâmbătă, 18 august 2012

"Marea scriitorilor". Neptun - Olimp


Peste două zile voi fi din nou la Neptun, la Casa Scriitorilor Zaharia Stancu, fosta „Paltinul B”. Pentru fiul meu va fi a cincea vară cînd ajunge „la diguri”, cum îi place să spună. Cu acest priej amintesc că a apărut un volum foarte interesant intitulat „Marea scriitorilor”. Ozana Cucu-Oancea, fiica regretatului scriitor Nicolae „Nelu” Oancea, e o prezență constantă la Vilă. Întîi copil de scriitor, apoi ea însăși autoare de cărți (sociologie) și mamă de, cine știe, viitoare scriitoare, Ozana Oancea a adunat mărturii de la cei care cunosc Vila încă de la inaugurare sau mai de curînd, scriitori și copii ai acestora. A rezultat un volum nu numai interesant pentru istoria literară dar și atractiv.

Îmi permit să redau mărturia mea de „om recent”, locatar din 2002 abia, dar cu pasiune, al vilei, așa cum apare și în carte.



Un „om recent” pentru bătrîna vilă


Am văzut Casa Scriitorilor din Neptun prima dată în 2002, toamna, la prima ediție a Festivalului Zile și Nopți de Literatură. Pînă atunci, chiar dacă intrasem în Uniune în 1993, mergeam la mare exclusiv cu cortul. Din vara lui 2003 am făcut mereu vacanțele acolo, de preferință o etapă la început de sezon, în iunie cînd e ziua lungă, și o săptămînă la sfîrșitul verii. E un loc potrivit mai ales pentru familiile cu copii mici cum a devenit și a mea din 2006 încoace. Fiul meu Tudor va petrece curînd (2011 n.m.) a patra vacanță la Neptun unde s-a simțit bine totdeauna. Îi place mult să revadă locurile în fotografiile păstrate și care rulează mai mereu în casă, în rama digitală.

Despre istoria mei veche a casei știu doar din amintirile unor confrați, scrise sau orale. În afara sejururilor de plăcere, cu familia, am fost la mai multe ediții de festival, prilejuri foarte agreabile la rîndul lor, la început toamna, apoi în noul format al festivalului, în iunie.
Astfel m-am întîlnit la Neptun, la vilă, cu numeroși scriitori, români și străini, pe plajă sau pe faleză, în curte sau pe tersasă ori în locurile înconjurătoare bine știute de obișnuiții casei: hotelul Cocor, Clubul bazin, hotelul Ambasador, cherhanaua, restaurantul Cireșica, terasele de la marginea plajei, terasa poreclită „La Lemne”, vis-a vis de minigolf. Unii dintre scriitorii cu care am petrecut ceasuri plăcute la Neptun ne-au părăsit din păcate: Main Mincu, Marius Tupan, Mircea Micu, Mircea Ghițulescu, Ioan Flora. Pe unii dintre clienții fideli nici nu am ocazia să-i văd sau să le vorbesc mai mult decît acolo: Nichita Danilov, Elena Ștefoi, Toma George Maiorescu, Călin Vlasie.

Un avantaj al casei ca loc de vacanță e că locatarii se cam cunosc între ei și, desigur, și personalul îi cunoaște, le știe tabieturile. E cunoscut că destui scriitori își păstrează data de sosire ani la rînd, la fel camera favorită și chiar se pun de acord pentru a fi împreună. În ceea ce mă privește, prefer decis apartamentul 25 pe care mi-l rezerv din vreme, de regulă în prima zi lucrătoare a fiecărui an.

Nu am trăit la Neptun întîmplări memorabile în sine cu excepția întîlnirilor efective cu scriitori, întîlniri formale sau nu. Desigur, cele informale lasă amintirile cele mai vii. Dintre scriitorii cu care m-am potrivit adesea în „serie” și cu care am avut ocazia unor plăcute colocvii sau disputate partide de șah, table, ping-pong îi menționez cu bucurie pe Gabriel Dimisianu, Emil Mladin, Ilie Constantin, Daniel Cristea-Enache, Gabriela Adameșteanu, Gelu Negrea, D. R. Popescu. Festivalurile îmi oferă ocazia de a-i revedea la Neptun pe unii dintre scriitorii români de peste granițe: Bujor Nedelcovici, Ion Dumitru, Matei Vișniec, Carmen Firan, Saviana Stănescu, Dinu Flămînd și alții.

E foarte firesc să asociez numele Neptunului cu vacanța și bucuriile ei.
La Neptun, în vacanțe, am scris destul de mult, mai ales proză. Nu știu ce ar mai trebui menționat dar cred că nu poate lipsi în niciun caz numele domnului Vasile, hotelierul vilei, o gazdă atentă cu dorințele și chiar cu capriciile noastre.

Foto:
1. Faleza din fața Vilei, 2007: Horia G., Bogdan Ghiu, George Volceanov, Ilie Constantin și Marius Tupan.
2. În curte, în 2009: Gabriel Chifu, H.G., Nicolae Manolescu, Gabriel Dimisianu.
3. Olimp, 2011: Tudor privind marea de pe terasa hotelului Amfiteatru.

Un comentariu:

  1. Sunt extrem de curioasa sa citesc aceasta carte spre a o confrunta cu propriile impresii deoarece de 5 ani nu am lipsit niciodata de la aceasta vila, vara, cate 10 zile pe concediu, (cu exceptia acestei veri dar...vara nu s-a terminat).Este un spatiu deopotriva al reveriei dar si al pragmaticii, fiind locul unde se fac si poate se desfac legaturi mai mult sau mai putin primejdioase...Se nasc capodopere sau macar se ivesc samburii unor viitoare creatii.

    RăspundețiȘtergere

Postări populare

Arhivă blog