Există autori ai unei
singure cărți sau ai unui singur moment istoric. Titi Damian este un prozator care, despre orice ar scrie, se
raportează la un spațiu special pe care l-a mitizat și l-a transformat în topos
personal. Modelele sînt evidente: Faulkner, la noi Marin Preda. Teritoriul
ficțional aduce cu cel real, dar nu este. Împrumută detalii de la acela,
personaje, nume, fapte dar pînă la urmă este „altul”, ceea ce se numește spațiu
transfigurat și amprentat de personalitatea autorului. Cele trei romane ale lui
Titi Damian din trilogia „Muscelenii” (editura Editgraph, 2013) se intitulează
tot lapidar-faulknerian: Fagul, Umbra,
Norul.
Scrise în aproximativ zece
ani și publicate mai întîi pe rînd, cele trei romane narează întîmplările din
zona Muscel-Buzău, o zonă rurală piemontană din Muntenia, de la începutul cooperativizării, abuzive mai
ales într-un sat de acel relief, și pînă la eliberarea din 1989.
Romanul e tradiționalist,
cronologic, cu personaje conturate viguros și acțiune care suscită interesul
cititorilor. Dialogurile surprind specificul vorbirii locale fără a cădea
într-un regionalism exagerat și parfumat care-i tentează pe unii autori de
subiecte rurale. Pe fondul realist al narațiunii se conturează și prezențe
simbolice precum este cea a fagului din primul roman, un fel de salcîm
moromețian.
Țăranii din sat sînt
obligați de comunism să renunțe la tot ceea ce reprezenta tradiția și cheia
existenței lor (în prima secțiune a trilogiei) și romanul continuă. Umbra e romanul luptei pentru păstrarea unei
identități de-a lungul a peste 25 de ani de la încheierea cooperativizării pînă
în ultimul an al dictaturii comuniste, iat Norul
este povestea ultimelor luni ale acesteia încheiată cu o fază grotescă dar și
tragică pentru cei demult năpăstuiți: rechiziționarea porcilor din sat începînd
cu 15 decembrie 1989. Sătenii pregătesc o revoltă prin care să împiedice
autoritățile să le ia patrupedele. Unii, mai șmecheri, care cresc doar gîște și
curcanii, află că trebuie să le predea și pe ele: „cinci curcani la un porc”. Evenimentele
se precipită, dar mica revoluție nu mai are loc pentru că începe cea mare.
Revoluția învinge,
pămînturile se reîmpart („degeaba”, constată un personaj, oamenii nu mai au
nici motivație nici mijloace să le muncească, s-au risipit prin orașe) dar
protagoniștii trilogiei, care au pierdut 40 de ani de viață sub „șapcalii” sînt
morți sau aproape de stingere, fagul va fi și el tăiat și astfel un ciclu se
încheie. Răul a fost adînd și nu mai poate fi ușor reparat dar, evident, viața
continuă.
Trilogia lui Titi Damian
relatează frumos și sobru, o mică tragedie, parte din cea mare prin care
muscelenii au trecut obligatoriu, neîntrebați ca tot poporul lor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu