*
De ce urîm poeții?
Se vorbeşte cu dreptate despre criza
literaturii contemporane, a poeziei în special. Să urcăm de la efect spre cauze
şi să vedem ce se mai publică pe hîrtia atotrăbdătoare.
Doi autori, Ana
S. și N. S. M. sînt prezentaţi astfel pe coperta volumului lor, apărut la Editura A... în 2009:
„...poezia acestor minunaţi poeţi, contemporani de-ai noştri, răspîndeşte un
aer de bunătate şi înţelepciune, de preţuire şi respect întru fiinţa pămîntului
străbun, a patriei în care cei doi trăiesc”. În interior citim: „Republica mea,
România,/ floarea măiastră-ntre florile lumii,/ cîntecul meu ţie ţi-l închin”
(A.S.) sau „Am lăsat calul alb/ să pască floarea albastră/ culcat, lîngă izvorul din drum,/ mi-am pus între buze/ o fruză
(sic!)” (N.S.). Apoi: „Am luat cu mine/
un spic/ din Bărăganul galben de grîu/ încins cu brîul Dunării mele/ şi un
strop din marea albastră/ cu tot soarele ei...” plus „...sunt o floare pentru
tine/ PATRIA MEA”(A.S.) etc.
Cineva care s-ar
pricepe la poezie, dar nu la poeţi, ar conchide că este vorba de doi imbecili
sau, în cel mai bun caz, de doi nebuni lăsaţi în libertate. Cu totul fals!
Autorii sînt în fapt nişte oameni cumsecade, perfect raţionali şi izbutiţi în
profesiile lor, inteligenţi cînd se exprimă normal şi nu „poetic”, plini de
bunătate şi cu virtuţi deasupra multora, în plus iubindu-şi ţara. Ei nu sînt
defel cretini, cretină este numai concepţia lor despre poezie. Ei trăiesc, din
punct de vedere literar, într-o realitate paralelă, asemeni unor triburi
izolate în junglă.
Un primitiv care
vieţuieşte azi la nivelul epocii de piatră, adus într-un oraş, ar observa cu
uimire că oamenii vorbesc singuri ţinînd la ureche un obiect dreptunghiular. Ar
crede că e o formă de şamanism prin care inşii discută cu zeii lor. Ar lua un
obiect similar - de exemplu o
telecomandă, un aprinzător de aragaz etc. şi ar porni un monolog cu el lîngă
ureche. Chiar dacă reacţiile celorlalţi sînt adverse, poeţii noştri nu-şi dau
seama că e ceva în neregulă: „Mă întorc mereu în mine/ Şi cânt pe drumul
drept.// Din jur îmi strigă lumea/ Şi-mi spune că-s dement”. Mai ales că se
găseşte careva să-i şi încurajeze.
Autorii noştri, e
vădit, nu citesc poezie contemporană, cărţi de critică, reviste literare sau,
dacă le văd, le consideră altceva, precum sălbaticii telefonul. Ei aduc lumea
la nivelul înţelegerii lor. Asta numai în poezie sau în ceea ce cred ei că e
poezia! În rest sînt normali şi adaptaţi. Am pierdut atîta vreme cu aceşti
bieţi oameni (e tragic faptul că ei nu au acces real la literatură) pentru că
ei reprezintă o categorie destul de largă pe care o întîlnim mereu în jurul
nostru: persoane de standard mediu care, pe un singur segment al existenţei
lor, sînt la nivelul unor copii oligofreni. Problema reală e cu cine-i publică
şi-i laudă. (...)
Eu cred ca este o meteahna, nu stiu daca a noastra, a romanilor. Cum pe vremuri eram cu ochii pe vecin si daca isi cumpara un video musai sa ne luam si noi o masina, cam asa e si cu scrisul. Daca X poate, eu de ce sa nu scot doua chiar. Ce mare branza, doar stiu sa scriu de la 6 ani!
RăspundețiȘtergereDin pacate, a scoate o carte e la fel de usor cu a-ti face un credit, si uneori e la fel de daunator. Nu prea exista o autocenzura, o cunoastere a lungului nasului, desi este o alitate care trebuie sa primeze la un artist, si atunci se scot carti pe banda rulanta doar pentru ca, acestor indivizi, nu prea li se spune verde-n fata, cum sta treaba.