plînsul în oraş: mîini fricoase îşi schimbă într-ascuns culoarea – şi
încă o noapte izabela va fi a dreptăţii a nisipurilor (respiraţia
cavalerului printre cavaleri e cea mai galbenă)
şi spre dimineaţă la castel – dacă s-ar auzi cîntece: o cheie pe buze
oho şi pe trădare. dulce strigăt. sarea depusă la porţi. spera să se
joace mai frumos (cavalerul în depozite mari de sînge)
tu dormi dragostea mea. sînt singur am inventat poezia şi nu mai
am inimă
Poemul (apărut în 1970 și reluat în antologia antumă „Va fi liniște, va fi seară”) este unul dintre cele mai frumoase ale regretatului poet. Texul defășoară un scenariu terifiant și suprarealist ca o cortină care se va ridica, lăsînd la vedere finalul, cel în așteptarea căruia se face pregătirea „de artilerie”. Elementele sînt numai aparent aleatoare, de dicteu. Un matematician neinspirat a citat acest poem ca exemplu că „arta computerului” din anii 1970, cu sintaxă corectă și noțiuni întîmplătoare, e comparabilă cu ce umană. Nimic mai fals. În preambul avem semne clare, căutate, ale unei stări de angoasă: plînsul, (mîini) fricoase, strigăt (fie și dulce), sînge. Apar de asemeni semne ale unui scenariu „retro”: cavalerul, izabela (nume medieval, romantic, să ne gîndim ce efect ilariant ar fi avut substituirea Izabelei cu Margareta sau Veta), castel, sarea „depusă” (trimitere la impozitul în sare, tipic medieval). Se produce o învăluire, o deghizare, o ascundere: mîinile își schimbă culoarea, respirația e și ea cromatică, cheia pecetluiește buzele, sîngele e depozitat, chiar și izabela va aparține unei abstracțiuni și unui peisaj arid deci se va abstrage din „oraș”. Iată că se configurează o lume „hermetică”, relativ coerentă în sine, dar și lipsită de un sens clar. Clarificarea vine la sfîrșit. Eul liric, pînă acum absent, se adresează direct. „Iubita” generică doarme. Sau poate „dragostea” e adormită. Sugerînd că preambulul este sinteza unui vis al celei care doarme. În contrast, „personajul auctorial” veghează, e singur (perechea sa, dormind, se constituie în fapt ca o absență). Ceea ce îl ține treaz este inventarea poeziei dar și/sau absența inimii. Aici se dă așadar cheia: poetul „inventator” își pierde prin invenția sa inima și implicit somnul și reveria. Singurătatea poetului, ca și a Luceafărului, constă în interdicția „lumirii” (= visării), în lipsa de acces la cotingent care este visul haotic, în care s-ar putea alătura, omenește, iubitei. Tensiunea lirică este o condamnare la luciditate. Acest splendid poem confirmă ideea că Virgil Mazilescu a fost unul dintre cei mai străluciți poeți români postbelici, pus în umbră de contextul istoric defavorabil în care a trăit ca un marginal, în paralel cu strălucirea efemeră a unor „poeți naționali” adaptabili.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Postări populare
-
Nu e ușor să fii membru al conducerii USR și/sau al comisiilor sale. Se crede că e simplu. Dar faptul de a încerca să faci ceva împotriva ce...
-
La editura Cetatea de Scau n din Tîrgovişte a apărut volumul 1 din însemnările şi memoriile bunicului meu, generalul Titus Gârbea (1893-1...
-
În fiecare dimineață, fiul meu, Tudor, mă trezește cam cu aceeași replică: - Tati, trezește-te odată! Trebuie ...
-
N-am mai fost la un meci de fotbal pe stadion de dinainte de revoluție. Nu mergeam nici acum, dacă nu mă invita dl. primar Neculai Onțanu că...
-
Am regăsit, în urma unei sugestii primte dintr-o corespondență privată, un text pe care l-am tradus mai demult, un poem foarte cunoscut în...
-
Uniunea Scriitorilor din România atrage atenția asupra degradării continue a limbii române şi a nivelului de cultură din spațiul public ...
-
Statuia Împăratului Traian a fost dezvelită electoral de primarul Oprescu pe treptele Muzeului de Istorie (fosta Poștă Centrală) din Calea ...
-
Au și trecut 34 de ani. Aveam 14 ani și eram în bucătărie, cu întrega familie, minus bunicul meu care lucra (scria) la demisol, voiam să pre...
-
La 31 martie, Nichita Stănescu ar fi împlinit 77 de ani. Nod 19 Murise îngerul, dar nu l-am putut ține în brațe, se făcuse de apă și mi-a cu...
-
PROGRAM al candidatului Horia Gârbea ...
Arhivă blog
-
►
2015
(64)
- ► septembrie (3)
-
►
2014
(210)
- ► septembrie (14)
-
►
2013
(212)
- ► septembrie (17)
-
►
2012
(219)
- ► septembrie (19)
-
►
2011
(468)
- ► septembrie (33)
-
▼
2010
(391)
- ► septembrie (35)
-
▼
mai
(28)
- Cine l-a ucis pe Marx?
- Telefonie sau digestie?
- Un poet nou si bun! Marius Ștefan Aldea - poetul s...
- Marx a fost ucis cu fast la Ploiesti
- Kalasnikov la a doua cronica (simultan)
- Kalașnikov la prima cronică
- Cine l-a ucis pe Marx?
- Festivalul Internațional Tudor Arghezi la ediția XXX
- Clubul de proză al ASB la Muzeul Literaturii
- Cărţi noi! Dora Pavel -Pudră. Mortul ca mortul... ...
- Zece mii!
- Festivalul Internaţional de Literatură Tudor Arghezi
- Lansare! Marți 25 mai, ora 13.13 la Uniunea Scriit...
- Fărădelegea învățămîntului, criza și cei 25%
- Cărți noi! Adrian Bodnaru - O legătură de chei, C...
- Cărți noi! Vasile Bardan - Poeme ciuruite, Editur...
- Invitatie a SRSFF. Două evenimente
- Nou! Nominalizări pentru Premiile USR pentru anul ...
- Cărți noi! Andrei Popescu De atunci, Ed. Palimpsest
- Cărți noi! Cătălin Mihuleac Zece povestiri multila...
- In Memoriam George Vasilievici (1978-2010)
- Texte comentate. Virgil Mazilescu (1942-1984) - „d...
- Lansarea volumului „Rață cu portocale” la Budapesta
- Volume cu autograf. De luni 10 mai la ASB
- A apărut „Luceafarul de dimineață” nr. 21
- Revista Litere - 10 ani
- Bedros Horasangian - Miss Perfumado și alte femei,...
- „Cine l-a ucis pe Marx?” - la Ploiești ca musical
Va felicit pentru ideea de a comenta diverse texte, mai astept si altele, dar i special un text al poetului Virgil Mazilescu, as putea zice, poetul ale carui texte, putine cate sunt, din pacate, le recitesc aproape zi de zi, gasindu-le alte semnificatii.La excelentele idei ale dvs despre acest poem mi-as permite sa adaug dublul simbol al cheii care inchide (o cheie pe buze) si inchide (si pe tradare).Poezia este "dulce strigat" iar alt simbol al cheii pe buze ar fi menirea ei de a deschide calea spre mesajul poetului.Desigur, ca in cazul oricarei creatii mari, sensurile sunt multiple.Va multumesc.
RăspundețiȘtergereVă mulțumesc pentru pertinentele adăugiri. Sensuri se pot găsi infinite, totdeauna ele depășesc vhiar gîndul autorului cînd e vorba de o mare creație
RăspundețiȘtergereFelicitări pentru idee!
RăspundețiȘtergereÎntr-o locuinţă din Bucureşti unde literatura era la ea acasa, am văzut pe un perete coşcovit de vreme şi de nepăsarea noilor locatari, un tablou înrămat care mi-a stârnit curiozitatea. O frumoasă poză în sepia a autorului celor „Cincizeci de poeme închipuite ale lui Shakespeare”, iar mai jos o frumoasă strofă, banuiesc in ortografia poetului, pe care am reţinut-o, şi la care mă gândesc adesea, încercând să dau alte tâlcuri înţelegerii. Am păstrat ortografia autorului.
Nici`un nume, nici`o vreme...
Chipul nud al nimănui
Să`şi trăiască printre steme,
Fără insul care geme
Pura veşnicie-a lui.
Iata ca versurile au fost premonitorii si poetul, stema lui, efigia, isi traieste vesnicia in anonimatul.
RăspundețiȘtergere