(urmare)
Ioan Matei nu scrie avîntat, ci apăsat.
Frazele par cioplite sau încrustate într-un material dur. Se ferește de
epitete, iar de metafore să n-audă. De caracterizări directe nici nu poate fi
vorba. Pentru observatorul care poartă oglinda de-a lungul drumului contează
numai faptele personajelor și vorbele lor. Din acest punct de vedere, Ioan
Matei dovedește un impecabil auz de prozator, toate nuanțele vorbirii eroilor sînt
surprinse, încît vreo caracterizare din „off” ar fi inutilă.
Prozatorul pune la cale un cinematograf sonor
care proiectează scurt-metraje relevante - din nou referința Rebreanu e
inevitabilă. Un eventual regizor primește decupajul de-a gata, iar la dialoguri
(monologuri) nu mai are de ce să umble.
Spre deosebire de ilustrul său înaintaș, Ioan
Matei refuză însă scenele „tari”. Spectaculosul e în spatele aparențelor
cenușii așa cum, pentru a mă referi din nou la povestirea care-mi place mai
mult, softul este invizibil și
intangibil în interiorul hardului pe
care-l însuflețește.
Dintr-un cuvînt
înainte oricît de succint, nu poate lipsi îndemnul către cititor de a
parcurge această carte. El însă nu e prea folositor pentru că și dumneavoastră,
care citiți acest îndemn, veți fi contaminați îndată de un fel de virus și nu veți
abandona lectura pînă nu veți isprăvi întregul volum. La sfîrșit veți regreta
că s-a terminat atît de repede.
Cu toate acestea i-aș sfătui să citească
volumul nu doar pe iubitorii de proză scurtă ci și pe autorii ei care ar dori,
eventual, să învețe lecția simplității relevante și a scrisului marcant și
despodobit. Aceștia însă ar fi bine să reziste (dacă pot!) seducției acestor
texte și să ia aminte la tehnica autorului din care au de deprins multe
procedee. Dar tehnicile– chiar bine însușite și exersate – nu pot să creeze
doar ele literatură dacă lipsește acel sîmbure de har inefabil pe care îl numim
convențional talent.
Ioan Matei este un autor care posedă talent și
are meritul de refuza facilitatea și de a-l completa, spre bucuria noastră, a
celor care îl citim, cu o scriitură minuțioasă, atentă, eficientă.
Se spune că un maestru expresionist, exasperat
de ușurința cu care desena figurativ, s-a apucat să folosească mîna stîngă
pentru a nu mai desena „ca Rafael”. Azi, cînd vedem pînzele maestrului nu numai
că nu distingem nicio boabă de Rafael, dar le-am putea, ca profani, caracteriza
simplu: „niște dungi” de culoare. Dar ce dungi!
Priviți, stimați cititori, dungile lui Ioan
Matei și bucurați-vă de cromatica lor. Dar nu uitați cît de greu i-a fost să
reducă eficient o întreagă realitate la aceste dîre esențializate.
Foto: autorul dă autografe la Tîrg (foto: Al. Popescu)
Foto: autorul dă autografe la Tîrg (foto: Al. Popescu)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu