Poezia lui Eugen Suciu caută alăturările puternice de
cuvinte și secvențele de două trei versuri care să se înșurubeze în țeastă,
acum a cititorului. Ea mimează suprarealismul prin porivirile uimitoare, fiind
însă, de fapt, o transfigurare, o codificare a unei realități foarte precise.
Iată o definire a „umbrei” care poate părea un dicteu, poate fi un simplu
pastel pe care artistul îl concepe însă conform unei transcrieri foarte personale a jocului de lumină și
umbră: Schisme tăcute/ între porumbei și
frunziș// în pervaz/ cîteva firimituri/ îi permit creierului/ să se odihnească
/ „în eroare”// un soare mic/ venit din fîntînă/ a pătruns în odaie// cînd te
oprești/ din plîns/ nu se mai înțelege nimic. Ultimele trei versuri,
evident concluzive, mută semnificația în cu totul alt loc, răsucesc descrierea
într-un sens moral, constituie chiar o „morală” a fabulei și modifică brusc,
așa cum ziceam, natura intimă a eului - pînă la ele un privitor pasiv, autor
cel mult al unui act de mimetism - într-un „personaj” care participă la joc. Eugen
Suciu este un maestru al acestor răsuciri rapide de sens. În poemele mai lungi
sînt chiar mai multe astfel de „lovituri de teatru”, modificări subite,
surprinzătoare nu ale perspectivei ci efectiv a structurii interne a celui care
vede/ descrie/ se implică în „acțiune”.
De altfel poetul își teoretizează procedeul destul de
explicit, deși tot lapidar, în textul intitulat Despre peisaj: Cînd scade imunitatea/ unui peisaj/ se
schimbă și semnificația/ un crîng dat uitării/ un glonț obosit/ matematică și
vînt. Fixat în formulă „matematică”, peisajul ca reprezentare fenomenală
dispare, se disipează, evanescent - în „vînt” - pentru a trăi în esența lui
formalizată.
Eugen Suciu este un mizantrop programatic care propune
ca soluție luciditatea în fața unei realități indezirabile și schimbarea rapidă
a cît mai multor ipostaze, unghiuri ale privirii, procedee de înregistrare și
redare pentru a o surprinde triumfal în scăderile ei obținînd o vibrație a
sensibilității proprii ce constituie mica dar necesara satisfacție într-o
bătălie pierdută din principiu. Palizi
cum sîntem/ geloși pe cuvinte nu avem altă cale de a trăi o viață ce nu trebuie prelungită.
Fără a înălța imnuri deșertăciunii, poetul o înfruntă
cu sarcasm din nou hamletian, gata să trimită toate Ofeliile la mănăstiri,
rămînînd să-și consume frica și cuvintele
alături de uneltele minimalei supraviețuiri: vodcă și pîine. Ar mai trebui un trabuc și un motan ca să spunem că
am luat vieții maximum de îngăduință pe care ni-l poate da.
Eugen Suciu este un poet aparte, posesor al unui
teritoriu bine individualizat și care își rotunjește „țeasta” ca pe o planetă personală
cu orbită precisă. Țeasta este
volumul unei concepții coerente despre sensul existenței expusă într-un chip
original și memorabil. Chiar neaderînd la concluziile lui Eugen Suciu,
cititorul trebuie să le ia în seamă și să reflecteze la ele ca la o construcție
remarcabilă, decupată net în peisaj. Creator de sintagme penetrante, poetul
este rezistent, totuși, mai cu seamă prin semnificația existențială a textelor
sale.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu