miercuri, 24 noiembrie 2010

Cărți noi! I. B. Martin - Vineri 13 – Ceasu’ rău, psica neagră – proză umoristică, Editura Coresi * *


Pe talentul lui Ion Bogdan Martin am pariat înainte de debutul său cu „La vînătoare de râși”. Cred că am cîștigat și recentul lui premiu întîi la concursul „Dramaturgie în doi”, unde a devansat destui autori consacrați mă confirmă. Menționez că eu nu am participat la numitul concurs. Altfel, mai știi, IBM mă învingea și pe mine. A doua carte de proză scurtă declarat umoristică lansată de I. B. Martin la recentul „Gaudeamus” este, cum se și cuvine, mai groasă dar și mai substanțială decît prima. O anumită facilitate a umorului care-i vine autorului din ușurința de a genera poante, mai ales în dialog, s-a mai estompat. Textele au mai multă greutate, mize mai mari, o anumită tristețe și amărăciune care, îmi demonstra cîndva Horațiu Mălăele, e componenta esențială a umorului de calitate. Desigur, Ion Bogdan Martin nu cade, din fericire, la filosofie și nici la umorul sec, aristocratic. El cunoaște bine lumea în care trăim, la ea se referă, îi expoatează cu abilitate absurditățile, prostiile, ipocrizia. Nici morala, care în exces poate să irite, nu-l ispitește pe prozator. El știe să fie și autoironic și ireverențios înțelegînd că, dacă te-ai apucat să faci bășcălie, nu poți cruța nimic și pe nimeni, nici măcar pe tine însuți. Dacă va mai scutura o dată scrisul său printr-o sită prin care să treacă spre recycle-bin poantele subțiri și abuzul de comic de limbaj și de onomastică, opera încă noului-venit în literatură va cîștiga în consistență și pronosticul meu se va confirma cu mai mare putere. Îi doresc să-și păstreze hazul și entuziasmul devenind simultan tot mai profund.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Postări populare

Arhivă blog