Poetul Toma George Maiorescu ne surîde de pe coperta
întîi recentului său volum Geopoeme
rătăcitoare, halte și momente pe oceane și continente (Editura Hasefer) de sub o șapcă de ofițer de marină, pe
deasupra epoleților corespunzători, un tînăr enigmatic cu barbă de lup-de-mare.
Pe coperta a patra îl vedem pe autor pe puntea unui vas de război și, într-un
medalion, fotografia sa mai recentă, în pragul vîrstei frumoase de 85 de ani,
pe care o va împlini în curînd. Din nou are un zîmbet ușor misterios. Îl
regăsesc așa cum l-am întîlnit de curînd la Vila Scriitorilor de la Neptun,
unde ne revedem an de an la sfîrșitul lui august, cînd gutuile de la Cireșica
încep să prindă culoare, însoțit de neobositul caniche Blacky, cel care a
înfruntat cu curaj un urs. Se vede limpede că lui Toma George Maiorescu îi place marea, este
„un marinar fără corabie”, cum zice într-un poem. Toate poemele acestei cărți
sînt pline de „orașe care încep cu marea” precum Haparanda, orășelul suedez, de
„înaintări de nave”, vietăți marine (lei de mare, delfini, rechini și alți pești)
și cei care le pescuiesc ca în Hemingway.
Fără îndoială, lui
Toma George Maiorescu i-ar fi plăcut să aibă o corabie sau măcar un
iaht, ca ilustrul american, ori o barcă de pescuit ca personajul aceluia. Cum,
din cîte se pare, acest lucru nu a fost posibil, scriitorul și-a construit
singura corabie la îndemînă, cu avantajul că este și căpitan absolut, primul pe
punte după Dumnezeu, și echipaj sieși. Ați ghicit că e vorba despre poezie,
căreia îi întinde pînzele, nu puține, pînă și în somn (are un text despre
lecturile din somn) Sînt peste o sută în acest volum masiv, o antologie a
poeziilor „de călătorie” scrise vreme de peste 60 de ani, una fiind datată și
localizată: Moscova 1952.
O altă însușire a bastimentului virtual al lui Toma
George Maiorescu este aceea, deloc de neglijat, că el plutește și pe uscat,
încît navigatorul poate evoca și orașe nemaritime (Sofia, Plovdiv, Budapesta,
Praga) sau ținuturi aride de-a dreptul precum Pampasul. Se întîmplă să
„tînjească după maluri de gresie”. Uneori, marinarul devine de apă dulce,
urmînd Canalul Kiel sau Volga. Dar tot marea e iubirea lui, cînd merge „din
fiord în fior spre magicul cerc”, cel Polar, desigur. Un text de numai două
versuri definește Mediterana: „Pe un
cer fluid răsturnat/ etrava sparge sticle de șampanie”.
Citindu-l pe Toma George Maiorescu, te cuprinde pofta de
a te îmbarca pentru orice destinație, fie și pe vasul cu nume prozaic „Vatra
Dornei” – 4500 de tone - , cel care l-a dus pe poetul nostru pe urmele lui
Vasco da Gama.
Lucru sigur, călătorind pe toate continentele, cum puțini
ajung s-o facă, Toma George Maiorescu a găsit de fiecare dată lîna de aur, mai
exact și-a dat seama că o poartă cu el în fiecare moment, aceasta fiind propria
lui inspirație. În fiecare peisaj nou a rodit un gînd liric, reflecția luînd
automat forma poeziei, precum fluidul. Nu-i de mirare deci că poetului îi place
elementul fluid, apa, în magica ei formă a oceanului.
O altă obsesie vizibilă în geopoemele lui Toma George
Maiorescu este „echinoxul”, și anume cel de toamnă, punctul de echilibru
simbolic, tradus la om prin „vîrsta bărbăției depline”. El zice că: „Furtuna
echinoxului de toamnă/ vuiește în catarge și în noi”. Echinoxul este și semn de
cumpănă, prin el se intră în Balanță, dar și generator de furtuni în apropierea
inevitabilă a iernii. Poetul caută să îmbine în versurile sale universul
hibernal care nu-i displace (e născut pe 8 decembrie) cu focul zodiei sale de
Săgetător și pe acesta cu apa, realizînd necesara cumpănire, liniștirea
tangajului.
De-a lungul unei existențe bogate în călătorii și în
impresii de pe oceane și continente, unele greu accesibile chiar și cu gîndul
oamenilor obișnuiți, poetul a căutat de fiecare dată să comprime în cîteva
versuri, ca într-un flacon cu esență, simțirea sa liberă, să oprească și gîndul
și timpul, amîndouă de neoprit. Instantaneele sale nu au atît culoarea
pastelului, cît căutarea liantului abstract între eul liric și natură, textele
cuprind mai puțină observație și mai multă reflecție.
Privind natura, lumea, oceanul, peisajul urban „la
marginea munților și a mării”, poetul se privește și se reflectă pe sine și
ceea ce descoperim în carte nu sînt peisajele exotice sau comune ci în primul
rînd pe autor.
Îi doresc în încheiere - cu o mică, neînsemnată anticipație, căci nu înseamnă mare lucru trei
luni la o durată de 85 de ani – mulți ani și neapărat vînt dinspre pupa pe
oceanele reale și imaginare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu