joi, 5 mai 2011
Matei Vișniec Domnul K. eliberat, Editura Cartea Românească * *
Acesta este primul roman scris de Matei Vișniec și a fost realizat, după mărturiile autorului, după ce a părăsit țara natală în 1987 și a așteptat publicarea vreo 20 de ani. Romanul începe cu o frază care seamănă cu prima a romanului parafrazat: „Procesul” de Kafka dar și cu „Metamorfoza” aceluiași. Aceasta sună, schimbînd și inițialele personajului, astfel: „Într-o bună dimineață Kosef J. fu eliberat”. Așa cum autorul ne spune de la început, din scurta lui prefață, el rescrie romanul lui Kafka pe dos, descriind șocul eliberării lui Kosef și inadaptarea lui la libertate, ca pe o metaforă a propriei sale eliberări prin fuga din România. Nu e un secret pentru nimeni că romanele și povestirile lui Kafka prin acțiunea și chiar prin stilul dialogurilor au constituit modele pentru dramaturgia lui Matei Vișniec. În acest caz romanul „Procesul” este în chip și mai apăsat o călăuză pentru autorul român.
Cartea e scrisă cu abilitatea unui profesionist deși se cunoaște că este prima operă în proză de mare întindere a scriitorului, obișnuit mai ales cu drame ale absurdului și se mai observă și faptul că a fost scrisă în mare parte înainte de 1989. Se întrevăd și angoasele eliberatului autor deghizat în personajul său. Cele două puncte care pot crea rezerve cititorului sînt însăși existența modelului livresc atît de apăsat pus în evidență și, mai ales, deplina previzibilitate a desfășurării. Personajul Kosef J., odată pus în libertate întreprinde diferite acțiuni și se întîlnește cu alte personaje „kafkiene” care îi măresc senzația de izolare, una mai ceva decît cea carcerală, și în final, ajunge în vechea sa celulă 50 unde se simte el însuși. Final perfect logic dar și lesne de anticipat încă de la primele pagini ale volumului.
Tipul kafkian al acțiunii și dialogului au marcat benefic începuturile dramaturgiei lui Matei Vișniec, fiind vorba de translatarea în alt gen literar a „învățăturii” marelui ceh și de o facultate remarcabilă a scriitorului de a realiza teatralitatea textului. În proză, senzația de pastișă insuficient de ingenioasă rămîne dominantă. Se simte pe deasupra și o anumită complicare a frazei unui autor care debuta atunci în specia dificilă a romanului.
P.S.: Un subiect similar are piesa lui Iosif Naghiu - scrisă însă după 1989, fără posibilitatea „contaminării” de la subiectul lui Vișniec - „Celula poetului dispărut”. Un scriitor persecutat și închis în comunism, vine să-și viziteze celula devenită muzeu al rezistenței și alege să revină în ea ca să scrie. La limită e posibil ca regretatul Naghiu să fi cunoscut subiectul romanului lui Matei Vișniec, pe atunci scris, nu și publicat, dar e mai probabil că a uzat de o idee/situație dramatică „plutind în aer”. La Naghiu e desigur ideea că poetul se simțea mai bine ostracizat dar și glorificat ca erou, decît tratat cu indiferența post-revoluționară. „Celula...” s-a și ecranizat (teleplay), cu Mircea Diaconu în rolul poetului.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Postări populare
-
Nu e ușor să fii membru al conducerii USR și/sau al comisiilor sale. Se crede că e simplu. Dar faptul de a încerca să faci ceva împotriva ce...
-
La editura Cetatea de Scau n din Tîrgovişte a apărut volumul 1 din însemnările şi memoriile bunicului meu, generalul Titus Gârbea (1893-1...
-
În fiecare dimineață, fiul meu, Tudor, mă trezește cam cu aceeași replică: - Tati, trezește-te odată! Trebuie ...
-
N-am mai fost la un meci de fotbal pe stadion de dinainte de revoluție. Nu mergeam nici acum, dacă nu mă invita dl. primar Neculai Onțanu că...
-
Am regăsit, în urma unei sugestii primte dintr-o corespondență privată, un text pe care l-am tradus mai demult, un poem foarte cunoscut în...
-
Uniunea Scriitorilor din România atrage atenția asupra degradării continue a limbii române şi a nivelului de cultură din spațiul public ...
-
Statuia Împăratului Traian a fost dezvelită electoral de primarul Oprescu pe treptele Muzeului de Istorie (fosta Poștă Centrală) din Calea ...
-
Au și trecut 34 de ani. Aveam 14 ani și eram în bucătărie, cu întrega familie, minus bunicul meu care lucra (scria) la demisol, voiam să pre...
-
La 31 martie, Nichita Stănescu ar fi împlinit 77 de ani. Nod 19 Murise îngerul, dar nu l-am putut ține în brațe, se făcuse de apă și mi-a cu...
-
PROGRAM al candidatului Horia Gârbea ...
Arhivă blog
-
►
2015
(64)
- ► septembrie (3)
-
►
2014
(210)
- ► septembrie (14)
-
►
2013
(212)
- ► septembrie (17)
-
►
2012
(219)
- ► septembrie (19)
-
▼
2011
(468)
- ► septembrie (33)
-
▼
mai
(35)
- Un caz de mutilare
- Nostalgia Mării Negre
- „Pe drumuri de munte”
- O fotografie veche
- „Moarte de om” sau mai bine "Întoarcerea la Dumnezeu"
- La Mulți Ani, Azerbaidjan!
- Vasile la „poemul săptămînii”
- Ticăloșia și contactul ei cu copiii
- Cărți noi! Andrei Oișteanu - Narcotice în cultura ...
- „Amarul tîrg” ?
- A dispărut Fănuş Neagu
- După Festivalul internațional Tudor Arghezi ediția...
- Moartea unui mare scriitor: Mircea Horia Simionescu
- În curînd! Zilele „Tudor Arghezi” la Tîrgu Jiu și ...
- Premiul USR. Literatură în limbile minorităţilor
- Premiul pentru publicistică al revistei „Luceafăru...
- Premiile USR pentru anul 2010 - nominalizări
- La Salonic și la Nea Moudania
- Întoarcerea din Paradis
- A dispărut dintre noi Gheorghe Ene, cunoscutul pro...
- Cărți noi! Dumitru Chioaru - Noi developări în per...
- Cărți noi! Silvana Todea-Depounti - Joc de cuvinte...
- Colocviul de Literatură Science Fiction şi Fantasy...
- Echilibru. Ion Vianu despre „Cazul Breban”
- Vești bune
- Cărți noi! Alice Drogoreanu - fang, Editura Brumar...
- Cazul Breban - Securitate. Germina Nagîț (CNSAS), ...
- Matei Vișniec Domnul K. eliberat, Editura Cartea R...
- O viață palpitantă
- Un poem
- Cărți noi! Emil Lungeanu - Jurnalul lui Henry Wild...
- Cărți noi! Steampunk – A doua revoluție, Editura M...
- A murit Petru Cârdu (1952-2011)!
- Anunțul retragerii lui Nicolae Breban
- Nicolae Breban demisionează din Consiliul USR
-
►
2010
(391)
- ► septembrie (35)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu