Dintre marii poeți ai
generațiilor 60 și 70 am avut onoarea să cunosc destui, pe toți aproape,
desigur pe cei care au avut șansa de a trăi pînă măcar în anii 80 cînd mi-am
început și eu cariera literară. Totuși, am ratat pînă deunăzi o întîlnire față
în față cu Ovidiu Genaru, cel care a debutat în 1966 în Colecția „Luceafărul” a
EPL, dar pe care l-am citit prima dată douăzeci de ani mai tîrziu într-o
antologie din Colecția Hyperion de la
Cartea Românească, una în care s-au adunat nume prestigioase.
Iată că în iulie, la Casa Scriitorilor din
Neptun – ce dovadă mai bună că este un loc salutar pentru scriitori și
întîlnirile lor? – l-am cunoscut pe Ovidiu Genaru, acum legendar autor din
Bacău, un poet alături de care m-am simțit în prezența unui veritabil maestru.
Cu
acest prilej, poetul mi-a oferit cel mai recent volum al său Graffiti. Afișe. Insomnii (Editura
Ateneul Scriitorilor) pe care l-am citit și recitit în insomniile marine
inevitabile, avînd ca zgomot de fond valurile neliniștite.
Ovidiu
Genaru se arată în acest volum un autor profund, la care instinctul ludic iese
la iveală acolo unde pericolul căderii în patetism o impune. El este un
reflexiv rezervat și un impulsiv care știe să se tempereze. Experiența uriașă,
adunată în zeci de volume, contribuie la consolidarea impresiei că poetul știe
mult mai mult decît spune și nu dezvăluie decît ceea ce consideră a fi esențial
și doar lucruri pentru care a găsit și tonul potrivit.
În
poezia lui Ovidiu Genaru al anului 2014 nu există nici măcar un gram de
ostentație. Așa cum – comparație inevitabilă în golfurile Olimpului – așii
înotului înoată pentru ei, în timp ce masa bălăcitorilor vor să impresioneze pe
cîte cineva, poetul polemic-bacovian se exprimă deplin în relație cu realitatea
și nu cu vreo percepție a ei prin grila unui timp sau mode. Adică, vorba
clasicului, dincolo de mode și timp, în Olimp, de data asta nu cel părăginit al
Mangaliei ci, evident, al zeilor uvedenrozi.
Autorul
Patimilor după Bacovia, pretinde că
scrie „grafitti”, niște picturi, eventual ideograme, grăbite care maculează
realitatea sau, după caz, dau culoare ternelor pasaje impersonale și alienante,
lasă așadar amprente cu personalitate pe locuri lipsite de individualitate, cam
cum făcea concitadinul său, „palidul Vasiliu” (evocat ca atare), subliniind
atît de puternic banalitatea unui oraș sufocant cu „cîțiva morți”, încît scotea
pentru totdeauna din banalitate cetatea
aceea în care se moare curat vinețiu cum o numește Ovidiu Genaru. (va urma)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu