Cînd
e vorba de antologii, cum apar la noi multe, prea multe, mai ales de poezie,
ceea ce contează în evaluare este criteriul unificator. O antologie a poeților
dintr-o generație are rostul ei (nu-i poți citi integral pe toți și atunci le
vezi specificul prin exemple alese). La fel a poeților dintr-o zonă geografică sau
chiar un oraș mai mare. O antologie a poeților din Ghimpați sau Răcădău e
irelevantă. Dar la fel de neconcludentă ar fi una a poeților din Tokio sau
Shanghai, orașe enorme unde nu se poate vorbi de un specific local relevant. O
antologie a poeților (să zicem) ingineri e o absurditate pentru că adoptă un
criteriu exterior literaturii și ingineri care scriu poezie sînt de tot felul
de la Daniel Bănulescu și Mihail Gălățanu la tot felul de inși care zgîrie
hîrtia și auzul. E ca și cum ai face o antologie a poetelor nemăritate sau a
prozatoarelor blonde.
Mai semnificative
pot fi antologiile tematice (poezii sau proze despre mare, despre un anumit loc,
de pildă despre Veneția sau despre pușcărie). Cele mai semnificative sînt
desigur antologiile unui grup cu ideologie literară comună. Exemple celebre,
valide și azi, fiind „Aer cu diamante”, „Cinci”, „Desant 83”, strategii impuse
și de un context special, al șurubului cenzurii strîns la refuz.
Un
lucru foarte rău la noi, pentru că e de fapt o ticăloșie evidentă dar imposibil
de sancționat, este realizarea unor adunături numite antologii prin care
autorul pretinde că pune laolaltă „cele mai… (frumoase, dramatice, lirice etc.)
creații literare” dintr-o perioadă sau un areal întins. În acestea, adunătorul
bagă – după gustul său și nu poți să faci nimic cu gustul omului – creații ale
unor autori valoroși (cărora li se cere sau nu acordul, li se dau, dar mai
curînd nu, drepturi de autor) și, alături, abuziv, emanațiile unor
neica-nimeni, amici sau sponsori ai omului cu antologia. Aceștia se văd adunați
între aceleași coperți cu Ion Mureșan, Ioan Es. Pop, Ana Blandiana etc. și se
pot făli scriindu-și în bibliografie: a fost selecționat cu trei haiku-uri în
antologia „cele mai de preț perle ale deceniului 2 alături de… și de…”
O
antologie e de luat în seamă, însă, numai dacă e realizată de un autor cu
renume și cu discernămînt recunoscut.
Altminteri, cui îi pasă dacă Nea Castană găsește că „cele mai…” creații sînt
ale unor consacrați neîntrebați mixați cu consătenii lui care-și vor pune
sumarul în ramă, lîngă poza de nuntă?
În
unele țări, treaba e clară: editorul percepe o dijmă proporțională cu
cantitatea de file folosite și publică respectiva culegere. Dar nu convoacă
abuziv, pentru strălucire, marii scriitori ai nației respective ca să-și facă
toți netoții „selfie” literar cu ei. Poate antologatorul, temîndu-se de
consecințe contondente, îi întreabă sau chiar îi roagă pe unii autori doriți să
participe la poza de grup, eventual îi plătește din banii amatorilor (trei lei
poza cu ursul, doi lei cu căprioara). Numai că, evident, nu vom ști niciodată
cîți l-au refuzat și cu ce vorbe grele.
Pe
scurt, pînă la proba contrarie, și proba se face prin valoarea selecționerului
și a selecționatei, o antologie de
autori în viață este o escrocherie.
Ce răutacios ați fost domnule Horia Gârbea. Vă asigur că aurul nu-și pierde din stălucire nici în noroi iar mărgăritarele tot mărgăritare sunt și în troaca porcilor. Cu pretuire!
RăspundețiȘtergereNu înțeleg comentariul dvs. Cu cine am fost „răutăcios”? Sînteți autoarea unei antologii și nu v-ați băgat amicii fără talent? Cu atît mai bine pentru dvs. și pentru cititori. Mulți alți autori de antologii o fac însă. Spre rușinea lor. Fiecare duce povara faptelor sale.
ȘtergereNu, nu sunt autoare decât a propriei antologii (de autor) dar sunt coautor (o nica nimeni) în multe. Am vrut să spun că valoarea rămâne valore ori lângă cine ai pune-o. Ba mai mult, cititorul va face diferența si va aprecia ce merită apreciat.
ȘtergereVa spun si o foarte scurtă povestire. "Părinte, își întreabă o credincoasă preotul, dacă un câine intră în biserică aceasta se spurcă? / Nu femeie, îi răspunde, nici câinele nu se sfințește, nici biserica nu se spurcă!" Cu pretuire!
Pledoaria dvs. e cam avocățească. Biserica, adică antologia, dacă are pictați draci printre sfinți nu mai e biserică. Dracii nu au intrat accidental precum cîinele , ci au fost puși anume de zugraful iconoclast!
Ștergere