joi, 17 martie 2011

Revenire la rezultatele concursurilor de debut și pentru autori sub 35 ani de la CR

În fața numeroaselor comentarii am ceva de spus.

Cînd juriul a găsit ceva de publicat „a forțat mîna” editurii - căreia totuși îi pasă, zic eu, și ar dori să lanseze valori - și a publicat chiar mai multe volume decît anticipase. Juriul a fost și în acest an foarte competent și prob. Relativitate intră în orice judecată dar știu bine din jurii și „poște ale redacției” că valoarea sare în ochi din maldărul inevitabil de mediocritate.

Cînd sub ochii unor jurii din care am făcut parte (evident cu sistemul de plicuri închise, de altfel numele nu ne-ar fi spus pe-atunci nimic) au căzut texte de Livia Roșca, Andra Rotaru, Cătălina Cadinoiu, Oana Ninu (și alții, desigur) toți cei din juriu au strigat: ăsta este premiantul! Cînd la concursul Cărții Românești s-au găsit manuscrise cu valoare indiscutabilă s-a cîștigat.

Am citit textele Cristei Bilciu și am fost sigur că, dacă va participa, juriul o va evidenția - nu am comunicat cu juriul despre asta și nici nu aveam cum să știu dacă a depus textul sau sub ce motto concurează.

Pot admite că sînt texte bune care nu au atras atenția suficient, dar dacă erau excelente și nu doar bune, ieșeau. Un amănunt de culise, și anul trecut juriul era pe punctul să redacteze procesul verbal cu verdictul „niciun cîștigător”. În fața argumentului că e păcat să nu se ofere o șansă celui mai puțin slab dintre perdanți jurații s-au întors, au scotocit, și au scos cu inima îndoită un manuscris spre publicare. Și anul acesta juriul a tot fost întrebat (la debut în poezie): „Domnule, chiar nimic nimic?? Sigur nimic?”. Și răspunsul a fost „nimic”.

Un comentator observa că debutanții, presupus tineri, scriu mai bine poezie decît proză. E normal. Scrierea prozei, a romanului mai ales, cere o anumită maturitate chiar și biologică. Paradoxal poate, teatrul se scrie mai bine la tinerețe pentru că în teatru, pentru cine are talent desigur, contează o anumită precipitare, un „nerv” care se tocește în timp. Știu din experiență că în dramă cîștigi enorm în tehnică în timp, dar nu mai poți zbura pe replici și subiect.

13 comentarii:

  1. o , doamne , diacritica . acum cateva luni avea greseli de scriere pe blog . o , tempora !

    RăspundețiȘtergere
  2. @marul
    Mă cam îndoiesc. La obiect! Pot fi și erori accidentale. Apoi, deși e un blog despre ortografie, juriul a premiat prestația generală a blogului.

    RăspundețiȘtergere
  3. posibil sa fi fost manuscrise foarte proaste pentru concursul de debut, si poate ca asta e o surpriza (=ceva neasteptat) (desi mie mi se pare normal - daca e sa vina ceva nou dupa douamiism nu poate veni dintr-odata; si intre 97-2000 era aceeasi situatie: nu mai aparea nimic nou interesant). legat de under 35, insa, era (si mai) de asteptat. si sa stiti ca o cauza e cea pe care v-o spun eu acum: la Poezie niciodata juriul nu a premiat decat debutanti (desi under 35 inseamna altceva). nu dupa mult timp poetii (nu toti, evident) s-au prins si nu si-au mai trimis manuscrisele. altfel, va dau eu pe loc cateva nume si cateva manuscrise mai mult decat onorabile - dar cum autorii lor nu mai sunt la debut sigur ca nu ar fi avut nici o sansa, pt. ca se pare ca CR-USR nu sunt interesate decat de debutanti (si de "foarte consacrati", desigur. dar acum ma refer doar la aceste doua concursuri; nu ma refer la pe cine trimite USR pe la festivaluri internationale etc. - asta e o discutie care ma depaseste si cu care nu sunt la curent, ba nici nu stiam ca exista pana acum vreo 2 zile). asa ca... f bine ca nu si le-au mai trimis la concurs. daca USR-ul vrea doar debutanti sa caute in carul cu fan debutanti...

    RăspundețiȘtergere
  4. Interesant ce spune ddm!
    Dar, sunt curios sa stiu si despre proza, acolo unde Cosa a castigat (felicitarile mele!) daca toate manuscrisele au fost chiar proaste si numai Cosa a iesit in fata! Sa o spunem pe a dreapta, mi se pare corect ca dupa cca 6 luni de asteptare sa se dea publicitatii mai multe informatii legate de rezultatele acestui concurs.
    cu stima,
    radu

    RăspundețiȘtergere
  5. @ddm și anonim
    E o confuzie aici. Dvs. spuneți că sînt jurii diferite, dar nu au fost. Spuneți că CR-USR ar fi interesate numai de debutanți, dar realitatea e inversă: la debut nu s-a premiat nimic și la „sub 35” a fost un premiu - Crista Bilciu și s-a dat și la proză un premiu. Deci, așa cum am afirmat, dacă un text e f. valoros se impune juriului.

    Ce „informații” să dea juriul? Singura informație pe care o dă un juriu, de cînd lumea, e numele cîștigătorului!

    RăspundețiȘtergere
  6. asta poate fi (nu am de unde sa stiu) o strategie a CR-ului. si cand a debutat sgb, se pare ca a luat, in realitate, ambele premii (mai intai pe al CR-ului), dar a fost preferat cel de la USR (iar cel al CR-ului pana la urma de fapt nici nu s-a mai acordat), ca sa dea USR banii de publicare... asta spuneam: la premiile under 35 castiga doar debutanti, desi concursul se adreseaza tuturor celor sub 35 de ani. dati-mi un singur exemplu de poet premiat la under 35, poet care sa mai fi avut o carte inainte. eu nu cunosc nici un astfel de caz (la Proza cunosc un singur caz: chiar cel de anul acesta; dupa ce acelasi scriitor a castigat acelasi premiu si din postura de debutant, in 2006, tot la under 35). s-au dat aceste premii doar poetilor nedebutati inca.

    Se poate si sa fie o intamplare, dar se poate prea bine sa fie o strategie a editurii: aceea de a publica doar poeti debutanti in urma acestor doua concursuri.

    N-am spus nimic de jurii, daca sunt sau nu diferite (ca nici nu stiu). am spus doar ca sunt concursuri diferite, dar la care au castigat pana acum, la poezie (dar mi se pare ca si la proza, cu o singura exceptie, cum am aratat; nu mai stau sa verific pe liste) doar debutanti.

    Anonim, neoficial poti afla clasamentul, inclusiv pentru anii din urma, numai sa intrebi pe cine trebuie :) (dar domnul Garbea are dreptate: oficial se da doar numele castigatorului, asa e la orice concurs. ceilalti participanti figureaza - la orice concurs - doar ca statistica/numar de participanti)

    Sigur, eu spun relaxat lucrurile acestea (si ca de fiecare data semnez cu numele meu), ca nu ma privesc direct nici anul acesta si nici in anii ce vin (m-au interesat o singura data, dar nu aveam un manuscris finalizat, ci doar o parte din el - dar am aflat cu acel prilej cateva lucruri care nu m-au incantat), m-am gandit insa ca ar putea fi oameni interesati si e bine sa stie cum au stat pana acum lucrurile, ca sa nu mai astepte luni de zile rezultatele unui concurs la care statistic am aratat ca nu prea au cum sa castige... (ma refer la poetii sub 35 care au deja carti). Sigur, ce am aratat mai sus se poate sa se fi petrecut astfel din pura intamplare (poate ca poetii fara carti chiar au fost mai buni decat cei cu carti, si atunci au castigat firesc premiile under 35), fara ca cineva sa-si fi propus acest lucru...

    E doar o chestie de statistica...

    RăspundețiȘtergere
  7. Sînt destui autori sub 35 cu cărți, unele chiar bune, dar și destui cu ele publicate în regie proprie. E bine ca orice autor să își verifice forțele cu un juriu, mai ales dacă a debutat pe banii lui sau ai unui sponsor care nu l-a cercetat la calitate. Încă o dată am convingerea că, dacă s-ar fi găsit 2 sau 3 manuscrise excelente, debuturi absolute sau nu, s-ar fi găsit mijloace să fie publicate, chiar interesul CR fiind acesta.

    RăspundețiȘtergere
  8. sper ca acum e clar la ce m-am referit: deci la debutanti publicati ca urmare a castigarii unui premiu nu la concursul debut-CR (unde normal ca doar debutanti pot participa si pot castiga), ci la concursul USR-under 35 (unde teoretic poate castiga oricine daca are sub 35 de ani, dar pana acum au castigat doar debutanti si la acest concurs).

    si iata exemplu (si anul acesta): Crista Bilciu nu are nici o carte. In ciuda acestui fapt, ea nu a castigat la concursul de debut, ci la concursul under 35. adica exact ceea ce spuneam...

    RăspundețiȘtergere
  9. (chiar doua din cele 4 poete luate ca exemplu pozitiv de dumneavoastra in postarea de mai sus au trimis la under 35. au trimis, dar nu au castigat. au castigat debutanti...)

    RăspundețiȘtergere
  10. "E bine ca orice autor să își verifice forțele cu un juriu, mai ales dacă a debutat pe banii lui sau ai unui sponsor care nu l-a cercetat la calitate" - de 10 ani de cand sunt "printre poeti" nu am intalnit nici unul care sa fi debutat in regie proprie (poate doar Razvan Tupa - dar cartea i-a fost apoi validata de Premiul Mihai Eminescu, pe care l-a castigat), toti au debutat fie prin "Porni Luceafarul..." (cum si eu), fie prin Premiul "Ion Vinea" (cum cea mai mare parte), fie prin CR+USR, fie prin Aurel Dumitrascu (Coman, Vladareanu, Banescu). Concursuri pt. debutanti au fost si sunt in continuare, plus ca au mai aparut doua edituri chiar pe timp de criza si ambele publica debutanti, nu prin concurs, dar nici pe banii autorilor.

    problema e imediat dupa, cand poti sa astepti si doi ani (la CR, de pilda) pana sa-ti apara cartea. sau poti sa ai noroc (la P 45, de ex) si sa-ti apara pe loc.

    dar, in general, fie astepti (la CR, la P 45 si sincer nu stiu ce alte variante ar mai fi, cel putin de cand cu criza), fie gasesti un sponsor si ti-o scoti imediat. personal as opta oricand pt. a doua varianta daca as avea o carte de publicat si daca, desigur, as fi in stare sa gasesc un sponsor... in nici un caz n-as astepta mai mult de 6 luni la vreo editura, oricare ar fi ea (in principiu una din cele doua enumerate deja; poate si Limes). noroc ca eu nu mai scriu :)

    oricum, intre o carte buna in regie proprie (de ex. romanul lui Grosan) si una proasta publicata la CR (nu dau exemple, dar am) va dati seama pe care o prefer. ca cititor.

    deci statul la coada la un premiu USR in conditiile in care USR a premiat pana acum, mai repet o data, DOAR debutanti la concursul under 35, acest stat la coada inutil, doar de dragul de a-ti “verifica forțele cu un juriu”, cat de onorabil vi se pare?... (si totusi, onorabil sau neonorabil, inclusiv doua dintre cele 4 poete de mai sus au acceptat sa-si verifice fortele, chiar daca au fost drastic "batute" de debutanti)

    dar imi dau seama ca dumneavoastra nu sunteti doar presedintele ASB (organizatie, din ce stiu, onorabila, ca altfel nici nu faceam parte din ea, ci imi alegeam alta), dar si purtatorul de cuvant USR. Asa ca va rog sa ma scuzati daca am gresit cu ceva fata de USR, din care si eu fac parte… Oricum, daca gresesc, astept argumente valabile prin care sa fiu contrazis :)

    ddm

    RăspundețiȘtergere
  11. @ddm
    N-aţi greşit cu nimic faţă de USR. Cine a afirmat asta? Dvs. vă referiţi la exemple de vîrf. Între poeţii-prozatorii care vin la concursul deschis autorilor sub 35 sînt şi unii care au debutat pe banii lor sau ai unor sponsori, ori prin generozitatea unei edituri. Aceştia fac bine să se verifice, chiar dacă vor continua apoi să publice cum pot.

    Tocmai faptul că există multe concursuri lasă loc la mulţi cîştigători, nu toţi obligatoriu de prima mînă. Punctul meu de vedere e că trebuie încurajat debutul celor promiţători asumînd situaţia că ei vor evolua sau involua, ba chiar se vor pierde definitiv din literatură, cum ştiu destule cazuri, chiar cu premii USR sau ASB la debut şi de care nu am mai auzit. E regula jocului.

    RăspundețiȘtergere
  12. @ddm
    Îmi cer scuze că mă bag în discuţia aceasta, dar eu pur şi simplu nu aveam cum să câştig concursul de debut, pentru că nu am participat la el (nu ştiam că există)... Mi-am trimis manuscrisul numai la "autori sub 35"...

    Crista Bilciu

    RăspundețiȘtergere
  13. felicitari, Crista, abia astept sa citesc cartea.

    apropo, iti recomand sa-ti verifici fortele si la un cenaclu. mai ales ca ai fost destul de retrasa si prea putini au avut ocazia sa te cunoasca sau sa iti citeasca poemele.

    ddm

    RăspundețiȘtergere

Postări populare

A apărut o eroare în acest obiect gadget

Arhivă blog