miercuri, 16 martie 2011

Rezultatele Concursului de Debut al Editurii Cartea Românească, ediția 2011. Deziluzii

Un comunicat semnat de doamna Mădălina Ghiu ne anunță că:

„Anul acesta, s-a acordat un singur premiu la Concursul de Debut al Editurii Cartea Românească: la sectiunea Proză. Manuscrisul cîștigător este romanul „Poker” de Bogdan Cosa. Romanul va fi lansat la Salonul International de carte Bookfest, care va avea loc in perioada 25-29 mai 2011.
La sectiunile Poezie, Critica/Istorie literara/Eseu si Teatru, premiul de debut nu s-a acordat.
La concurs au participat 98 de manuscrise, la urmatoarele sectiuni: Proza – 45 de manuscrise, Poezie – 46 de manuscrise, Critica/istorie literara/eseu – 3 manuscrise, Teatru – 4 manuscrise.”

Din informațiile pe care le dețin, juriul a trăit o mare deziluzie, mai ales în legătură cu volumele de poezie propuse de potențialii debutanți și apare clară concluzia că se scrie tot mai prost. Acest fapt intră în logica involuției culturale și profesionale a societății noastre, cauzele fiind numeroase. Procentul de reușită de 1% este grăitor.

15 comentarii:

  1. Stimate domnule Garbea,

    In primul rand felictari pentru blog, il citesc frecvent si mi se pare foarte bun!

    Voiam sa stiu un lucru legat de acest concurs: aveti informatii legate de clasament? Mie mi se pare normal sa se publice un top, cel putin primele 10 manuscrise. Asa...forma canonica in care se dau rezultatele nu induce mult entuziasm. Sa ne gandim ca au fost sub 100 manuscrie (la toate sectiunile!!) la cel mai important concurs de debut. Si stim cu totii ca la alte concursuri se trimit cca 100 manuscrise pe sectiune. De ce oare? Ce credeti despre acest lucru?
    cu pretuire,
    sorin

    RăspundețiȘtergere
  2. În ceea ce priveste poezia se întâmplă ce se întâmplă în mare măsură datorită faptului că multi dintre cei ce se consideră îndreptătiti să practice critica, de întâmpinare sau de consacrare,încurajază uneori-îmi cer scuze pentru exprimare-„gunoiul”.Poate ar trebui să intru putin în amănunte dar am convingerea că din nou se va trage cu munitie în anonimi.Vă multumesc.

    RăspundețiȘtergere
  3. "juriul a trăit o mare deziluzie, mai ales în legătură cu volumele de poezie propuse de potențialii debutanți și apare clară concluzia că se scrie tot mai prost"

    asta doar dacă presupunem că juriul, oricare ar fi el, e o instanţă supremă, căruia adevărul îi este indecent de accesibil.
    dar adevărul, contrar tuturor lecţiilor de logică din şcoală, e relativ

    RăspundețiȘtergere
  4. Întotdeauna am fost curios să știu cine e în juriu pentru că mereu a fost tratat ca un secret de stat. Nu de alta, dar deziluzia cred că trebuie să vină din partea participanților, dar și a celor din afară (eu nefiind unul) întrucât celor de la CR le pasă de poezie mai mult de o grămadă. Uite, spre ex. ce crede Radu Vancu pe blogul lui. Măcar un particpant era de premiat. Și mai sunt și alții. Eu cred că e vorba de tot felul de partipriuri.

    RăspundețiȘtergere
  5. Da. Şi eu aş fi curios să văd această ierarhie. Dacă aţi putea-o afişa ar fi foarte instructivă, atât pentru participanţi cât şi pentru public.
    La concursul de debut organizat de Unicredit Ţiriac în colaborare cu Humanitas, participanţii au primit anul trecut un feed-back din partea juriului.

    Cu stimă

    RăspundețiȘtergere
  6. mai bine sa nu se publice cand nu merita. dar unii ca andrei dosa sau sebastian brei erau dati favoriti, a fost o surpriza sa nu ia nimeni, nu cred ca au avut volume sub al lui despoT. apoi, fragmentele puse de cosa pe internet sunt slabe, dar slabe sunt si cele puse de andrei ruse, la noi tinerii scriu proza mai prost ca poezie, poate trebuiau sa fie la proza la fel de exigenti

    RăspundețiȘtergere
  7. Cînd juriul a găsit ceva de publicat „a forțat mîna” editurii - căreia totuși îi pasă, zic eu, și ar dori să lanseze valori - și a publicat chiar mai multe volume decît anticipase. Juriul a fost și în acest an foarte competent și prob. Relativitate intră în orice judecată dar - o știu bine din jurii și „poște ale redacției” că valoarea sare în ochi din maldărul inevitabil de mediocritate.

    RăspundețiȘtergere
  8. Tot secret de stat văd că rămâne. Nu înțeleg de ce nu-și asumă juriul de la CR identitatea așa cum o face juriul de la USR. Poate că a fost un juriu competent și prob, dar de ce nu ni se spune exact cine l-a format ca să ne convingem și singuri?

    RăspundețiȘtergere
  9. Nu e secret deloc, l-am văzut și pe internet în comunicatul referitor la premiile pentru autori sub 35. Dan Cristea, Gabriel Dimisianu, Cosmin Ciotloș Radu Aldulescu.

    RăspundețiȘtergere
  10. Asta e la USR, nu la Cartea Românească. Sunt două concursuri diferite.

    RăspundețiȘtergere
  11. ăsta e juriul de la concursul de manuscrise, dar la cel de debut ar fi trebuit să fie un alt juriu, despre care nu se ştie nimic.

    RăspundețiȘtergere
  12. Din cîte știu, a fost un singur juriu care a judecat pe două categorii: debut absolut și „sub 35 de ani”. Și la premiile USR, ASB etc. e un singur juriu care dă premiile de debut și pe cele pentru consacrați. Dacă voi afla că a fost altfel, voi updata informația, dar sînt sigur că nu a fost altfel.

    Așa cum am răspuns și la comentariile unei alte postări, prerogativele juriului stau în independența și „suveranitatea” lui. Singura obligație a juriului e să anunțe cîștigătorii, nu să dea publicității clasamente etc.

    RăspundețiȘtergere
  13. Cum va explicati faptul ca de obicei castiga cei care predau in Universitate? Avand in vedere structurarea concursului pe sectiuni, corect ar fi ca in fiecare an sa fie un castigator, cel mai bun, pentru fiecare domeniu de participare!

    RăspundețiȘtergere
  14. @Anonim
    Nu discut cu anonimi, mai ales dacă vin cu comentarii cu întîrziere de 9 luni. Totuși am publicat comentariul ca să vă contrazic în public afirmațiile false.

    Niciodată nu au cîștigat autori care predau în universitate. De-a lungul timpului au cîștigat și Livia Roșca -ziaristă, și Dan Mihu - fizician, și Augustin Cupșa -medic , la debut Crista Bilciu, regizoare etc. Oameni care au diferite profesii dar nu pe cea de cadru universitar.

    Astfel de afirmații urechiste sau de rea credință, de fapt minciuni voluntare sau nu, întrețin în lumea literară un climat tensionat. Nu mai zic de lașitatea de a nu semna.

    RăspundețiȘtergere
  15. Multumesc pentru ca ati raspuns anonimului de serviciu. Dar de ce nu sunt incurajate si teatrul si critica literara? Cred ca sunt 5 ani de cand nu s-au mai acordat premii la aceste sectiuni?
    Referitor la jurizari...

    RăspundețiȘtergere

Postări populare

Arhivă blog