duminică, 16 octombrie 2011

Cărți noi! Dana Catona Prințesa portocalie, Editura Brumar * * *


Plăcută surpriză această poetă, plastician de meserie, nouăzecistă după vîrstă, debutînd tîrziu, în 2008, în urma unui concurs. Acum, la a doua carte, prima se numea Iepurele din martie, Dana Catona bucură cititorul cu o poezie rafinată, de un mare bun-gust, ostentativ minimală ca număr de versuri și ca „mișcare”. O poezie în repaus, am spune, dar care are o semnificativă energie potențială. Depinde de cititor să elibereze arcul care poate declanșa dansul păpușii, al „prințesei” portocalii.

Poezia Danei Catona se caracterizează prin modul memorabil în care, în crochiul miniatural, „vederea” se preface în viziune. Calitate, în plus, poemele Danei Catona sînt foarte personale, ea nu seamănă cu nimeni dintre cei cu care „a crescut”, și nici cu ultimele valuri de generații spumegate. Îmi vine să cred că s-a format singură, departe de lumea literară și curentele ei.

Oricum ar fi, cu o eleganță japoneză, poeta caligrafiază texte semnificative, greu de uitat, unele chiar reduse la trei-patru versuri, amintind de William Carlos Williams: ”sînt bucuroasă/ de bucuria cîinelui meu/ care stă întins/ negru/ pe iarba verde” (negru pe verde) sau ”ca să ajung să citesc cartea lui emily dickinson/ din raftul de poezie/ în librăria preferată// trebuie să mă aplec//și genunchiul meu/ atinge pămîntul” (emily dickinson). Invers decît la reclama Gilette, aș zice „perfect feminin” și perfect pe gustul meu.

Un comentariu:

Postări populare

Arhivă blog