Ciprian
Măceșaru Debaraua cu simțuri, Editura Tracus Arte ***
Poet
subtil, cum îl arată cele patru volume anterioare, Ciprian Măceșaru se decide
să intre, dar nu ca să facă ordine în „debaraua” cu simțuri și cu versuri
depozitate de-a lungul vremii. Aici zac tot felul de stări, de impulsuri
încercate și abandonate, de fulgurații lirice, de scurte retrospective
biografice lipsite de titluri. Textele din volum nu sînt programatice, nu sînt
emfatice, nici „utilitare”. Sînt pur și simplu poeme frumoase, expresii ale
unei libertăți totale de gîndire și lipsite de orice ambiție teoretică. Dacă e
vreun program (cel al lipsei de program, de teză, de structurare) el poate fi
cel cuprins în versurile: paginile umede,
lipite/ miros a mucegai./ le dezlipim cu grijă,/ dar poemul de ură din stînga/
se contopește inevitabil/ cu poemul de iubire/ din dreapta. Acest jurnal de
obiecte lirice prea bune pentru a fi aruncate, prea puțin utile pentru a fi păstrate
impresionează prin directețe și bunul gust care îi este consubstanțial
autorului. Poetul e un senzual care nu-și poate refuza raționalitatea nici
atunci cînd se abandonează contemplării jurnalelor depozitate în debara.
De-aici rezultă o tensiune care motivează cititorul.
Valentin
Busuioc Orașul văzut prin oglindă,
Editura Tracus Arte ***
Un rafinament al viziunilor
suprarealiste, ca un parfum discret, impregnează poemele lui Valentin Busuioc.
Autorul se identifică nu doar cu imaginile sale ci și cu mediul fizic al
scrisului, se constituie ca o prelungire a cărților lui: de la un timp a dat
norocul și peste mine/ am albit/ semăn tot mai mult cu hârtia de scris/ în sfârșit
zăpada are miros/ aerul are gust de flori de salcâm. El meditează la scurgerea
timpului și la inevitabila eroziune a propriului eu, corp și spirit deopotrivă,
la perisabilitatea ființei în succesivele ei transformări. Valentin Busuioc nu
ia în tragic dar nici în rîs – deși o undă autoironică există în mai
toate textele –aceste modificări ale sinelui pe care le observă cu
sensibilitate și le comunică subtil. Chiar versurile: cu cît le citești mai mult/ cu atât li se subțiază cerneala. Pînă și
puținele texte care nu sînt scrise „la persoana întîi” se referă la efectul
scurgerii timpului, la eclipsare și coborîrea în crepuscul cu o anumită
voluptate a observării unor nuanțe invizibile în lumina puternică și în
vivacitatea asociată miezului de zi. Prin înaintarea în vreme, eul cîștigă
dreptul la satisfacția rememorării și se adîncește în ea. Acest „îmbătrînim, Grivei” al lui Valentin
Busuioc, un fel de aniversare lirică a trecerii la prefixul „cinci” care va
surveni curînd, este un volum al maturității, nostalgiei și mai ales este un
volum plăcut lecturii.
Nuța Crăciun Cuvinte de îmblânzit mâinile/ Palabras para domar las manos,
Editura Eubeea ***
Inevitabil, cărți bune – mai ales de
poezie - trec pe lîngă noi fără să le putem observa. E ca un pescuit în care
fiecare captură ne duce cu gîndul la peștii care au trecut invizibili pe lîngă
cîrlig. Din fericire cartea Nuței Crăciun, o autoare mai puțin cunoscută prin
împrejurarea că trăiește în Spania, a ajuns pînă la mine, tipărită la o editură
discretă în limba în care scrie autoarea și cu traducerea versurilor de Janina
Sfetcu în limba spaniolă. Poemele Nuței Crăciun au deopotrivă forță și
feminitate. Poeta vorbește despre jurnalul
meu cu iluzii dar sînt iluzii în care crede sau cel puțin își dorește să le
ia drept realitate, le construiește ca în visele acelea plăcute în care crezi
că poți construi o realitate în termenii onirici. Multe dintre texte sînt poeme
de dragoste care au o finețe aparte și deschid, în modul lor lapidar, voit
lacunar de exprimare, căi spre o benefică profunzime: ciorapul lunecă pe glezna luminii/ desculță noaptea se scutură de
tristețe/ ca un porumbel după ploaie. Nu toate poemele denotă aceeași privire spre abis,
unele sînt miniaturi intimiste, dar toate sînt lucrate cu grijă și denotă
bun-gust. Sentimentele bune fac literatură proastă, cum se știe. Nuța Crăciun
reușește să colecționeze sentimente bune și imagini frumoase fără a trivializa
poezia, ocolind cu naturalețe kitschul. Unele finaluri melancolic-luminoase
flutură sub adierea poeziei mari. Astfel, un „loc gol” păstrează, în absența pe
care o marchează, personalitatea celui absent: dar peretele la care mă rog/ are tristețea lui// locul tău rămîne gol/
nemișcat/ cu îndoiala înflorită/ la colțul buzelor.
Vă mulțumesc pentru prezentare!
RăspundețiȘtergereCu plăcere și empatie pentru poezia dvs.
Ștergere