Steaua lui Trump
Cînd am pășit pentru prima dată pe Walk Of Fame, bulevardul cu pavajul
înțesat de stele al Holywood-ului, prima stea pe care am pus piciorul a fost a
unui realizator TV de succes: Donald Trump. Am aflat apoi că steaua (vai de
steaua lui, la propriu) fusese vandalizată în noaptea de după alegeri. Și
reconstruită rapid. Pe Walk Of Fame
stelele sînt marcate cu o ideogramă de bronz arătînd domeniul în care s-au
afirmat vedetele respective: TV, Film, Muzică, Teatru, Radio. Un singur ins are
toate cele cinci stele: Gene Autry. Nu auzisem de el și cred că n-am văzut nici
unul dintre cele peste 100 de filme în care a jucat, multe westernuri. E drept
că s-a retras înainte să mă fi născut eu, în 1962, și a trăit fericit pînă în
1998, adică 91 de ani.
Orice nume important din Showbiz are o
stea. Chiar Woody Woodpecker și Scooby Doo au stele. Am aflat că o stea îl
costă pe cel onorat 30 de mii de dolari dintre care 15 mii construcția și
întreținerea stelei și 15 mii merg la municipalitatea Los Angeles. Hollywood
făcînd parte, administrativ, din LA. Nu e clar cum au accesat conturile lui
Woody și Scooby, dar în America totul e posibil.
Un lucru cu adevărat miraculos este
însuși orașul LA și zona conexă, cu cele 17, după unii 19, milioane de
locuitori din cei 36 de milioane ai Californiei. Din avion, munții care
mărginesc California, Sierra Nevada, par inaccesibili. În sudul lor e un pustiu
îngrozitor. E clar că primii albi care izbutit să ajungă aici dinspre Est au
fost oameni vajnici, nu glumă. Nu-i de mirare că, o vreme, California a fost un
stat autonom și ar avea tot ce trebuie ca să redevină. Dacă ar fi așa, ar fi a
șaptea economie a lumii.
Apeducte pentru fructe
Veniturile celor din LA provin mai
ales din agricultură și showbiz. Deși am ajuns la Hollywood ca invitați (soția
mea și cu mine) ai industriei cinematografice și n-aș spune că ea nu ne-a
impresionat, partea cu agricultura, mai exact cu horticultura, nu ne-a lăsat
reci deloc. Duminică, am fost prezenți într-o piață volantă de legume și
fructe, obținută prin închiderea unei străzi pe o lungime de vreun kilometru.
Pe ambele părți, corturi cu tarabe. Deși în martie, temperatura urca la 26 de
grade Celsius (adică 79 de-ale lor, Farenheit) și umbra era necesară.
Vînzătorii erau 80% hispanici bine bronzați și 20% asiatici. Niciun blond sau
măcar șaten printre ei. Spaniola era de rigoare și printre negustori, care erau
producători direcți, fermieri, și printre mușterii. Toate standurile ofereau
spre gustare mostre generoase. Parfumul și savoarea fructelor erau de
nedescris, neavînd nicio legătură cu ceea ce noi numim căpșune sau portocale. Sucurile
de fructe, preparate pe loc în mai multe puncte, le-ar fi băut și zeii. Un
producător de miere oferea vreo 60 de sortimente pe gustate. Din cauza
limitării greutății bagajelor am ales un singur fel: miere din flori de bumbac,
delicioasă ca și celelalte. În mod absolut, dar mai ales prin raportare la restul
prețurilor dintr-o regiune „scumpă”, aceste fructe minunate erau derizorii ca
preț.
Ceea ce ne-a uimit și ne-a umplut de
admirație a fost că LA își datorează aproape integral prosperitatea și chiar
existența unui sigur om, care nu s-a numit Warner și nici a fost actor sau
regizor ci, spre cinstea breslei din care fac și eu parte, inginer
hidrotehnician. William Mulholland (1855-1935), irlandez născut la Belfast din
părinți „Dubliners”, a pus bazele infrastructurii alimentării cu apă a
orașului. Tot ce a urmat, inclusiv urbanizarea rapidă a zonei s-a bazat pe
lucrările lui din primele trei decenii ale secolului XX. Cînd Mulholland a
venit a venit la LA, în 1877, populația era de 9000 de locuitori. În 30 de ani
a ajuns la peste 300 de mii. La sfîrșitul vieții sale, erau peste un milion și
jumătate de locuitori, de 160 de ori mai mulți decît găsise. O șosea de
promenadă, foarte frumoasă, pe o culme de deal, îi poartă numele.
E limpede că LA e un oraș al setei,
în care apa e scumpă și drămuită cu grijă. Am avut norocul să ajungem acolo
după o iarnă extrem de bogată în precipitații. Totul era verde. Altfel, spuneau
localnicii, am fi văzut doar ierburi uscate și în pericol de a lua foc la prima
neglijență. Totul se irigă prin picurare și cu ape uzate. Numai cei 13 milioane
de cetățeni din zona unde ajunge metroul produc destulă „apă” pentru a udările
zilnice: 6500 de metri cubi pe zi, dacă am calculat bine.
Casablanca și Biroul Oval
În studioul 25 al WB s-au filmat Casablanca,
Blade Runner, Vrajitoarele din Eastwick, dar și multe alte features. Acum,
acolo e micul muzeu cu vehiculele lui Bateman.
Și, dacă am trecut prin SUA, n-am scăpat ocazia să
semnez cîteva decrete în Biroul Oval, la biroul la care au stat toți
președinții SUA de după război. Și biroul și fotoliul sînt puțin uzate, dar
confortabile. E vorba de replicile lor pentru uz artistic, inclusiv cea a
peisajului (foto) cu grădina Casei Albe, ce se vede prin fereastra Biroului.
Desigur,
am vizitat și locul unde actorii și realizatorii de la Warner, ca și alții,
sînt răsplătiți cu Oscaruri. Am și ținut în mînă o statuetă, iar pe cele de la
Emmy doar le-am văzut. Dolby Theatre
este de fapt parte dintr-o galerie comercială, un fel de mall foarte original,
format din terase și pasarele în aer liber de-a lungul cărora sînt magazinele.
Intrarea în teatru se face printre buticuri cu haine și bijuterii. În ziua
decernării premiilor, se pune doar covorul roșu de la trotuarul Walk Of Fame
pînă la ușă și se acoperă cu niște draperii magazinele care rămîn închise o
vreme. Hotelul în care am stat era în imediata vecinătate, la intersecția
dintre Walk Of Fame și Hollywood Blv, așa că am trecut inevitabil de multe ori
prin galerie și prin „foaierul” comercial. Alături e și Chinese Theatre unde
s-au ținut ceremonii de decernare în trecut și unde și-au imprimat pe ciment
palmele și tălpile pantofilor o mulțime de vedete. M-a uimit faptul că palmele
Gretei Garbo sînt atît de mici, aproape ca ale Oliviei de Haviland care sînt
minuscule. Erau imprimate și labele lui Donald Duck, mai celebru decît tizul
lui – Trump.
De la Loews la Getty Center
Apropos de hotel, ajunși acolo, la
Loews – cu black car, nu cu yellow cab, țin să precizez – m-am îndreptat spre
recepționerul care părea cel mai simpatic și purta ecusonul Steven. După ce
i-am dat pașapoartele, el, foarte drăguț cu adevărat, mi s-a adresat în
românește: „E prima dată cînd întîlnesc oaspeți români”. Am aflat că s-a născut
la noi, se numește Ștefan, dar a plecat de la o vîrstă foarte fragedă. Ne-a
rugat să așteptăm puțin și, după o convorbire la telefon, ne-a oferit o cameră „specială”,
imensă și cu vedere panoramică la Hollywood
Sign. Solidaritatea lui Steven cu conaționalii lui (foști) m-a bucurat și
mișcat. Hotelul era oricum excelent, acolo stau și nominalizații la Oscar cînd
vin pentru ceremonia decernării. Numai prize europene n-avea pentru
încărcătoarele noastre, fabricanții chinezi de adaptoare trebuie să trăiască și
ei. În schimb Hotelul Roosevelt, aflat ceva mai încolo, chiar pe Walk Of Fame, și pe care l-am vizitat
din obligație culturală, mi s-a părut teribil de rece, întunecos, neprimitor și
foarte uzat în toate.
Impresia
cea mai puternică ne-a făcut-o însă Getty
Center. J. Paul Getty nu a
construit acest centru, ci fundația pe care a creat-o l-a înălțat deasupra
Hollywood-ului. O idee genială - toți vizitatorii, mai ales americanii
dependenți de mașini, le lasă jos și apoi urcă, numai cu un funicular-trenuleț,
la spendidele grădini și pavilioane de expoziție: sec XVII-XX în pictură,
sculptură, mobilier și decorațiuni. Se plătește doar parcarea. În rest totul e
liber și la îndemîna vizitatorilor. La Getty Centrer,
noi am dat doar 15$ (parcarea) și restul: trenulețul și accesul în toate
spațiile, au fost gratuite. Poate cînd e vreo expo temporară specială să existe
o taxă pentru aceea. În rest, am văzut opere eminente de Monet, Manet, Cezanne,
Degas, Gainsborough, Rosalba, Turner etc. etc. absolut free. Și nu dintre cele
care se găsesc prin albume și față de care, oricît de frumoase, intersul s-a
mai tocit. Getty este, oricum, excepțional ca spațiu construit în primul rînd,
dar și ca ambient natural. Grădinile, cu deosebire cea de cactuși, sînt
mirifice în soarele de martie, care ardea cam cît cel de la noi din mai.
Multe ar mai fi de povestit dar le
păstrez pentru o eventuală ocazie viitoare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu