La începutul
săptămînii viitoare, pe 17 ianuarie, va apărea un nou număr din revista Luceafărul de dimineață, primul din
anul 2012. Sumarul este ca de obicei bogat și divers. Invitata lunii este
prozatoarea Gabriela Adameșteanu cu o pagină de amintiri. Cronica literară este
consacrată de Dan Cristea volumului Însemnări
din ținutul misterios de Gabriel Chifu. Un consistent caiet critic cuprinde
recenzii semnate de Gabriela Gheorghișor, Daniela Firescu,
Adela Vlad, Ana Dobre, Adrian G. Romila, Felix Nicolau, Radu Voinescu, Nicolae
Coande. Numărul cuprinde poezie de Lucian Vasilescu, Nicolae Petre Vrânceanu,
Flavia Teoc, Petruț Pârvescu și proză de
Emil Mladin (fragment de roman) și Alexandru Păduraru, un eseu de Mihail
Gălățanu. Pagina de carte străină este susținută de Simona Grazia Dima și
Costin Tuchilă. Opinii și consemnări îi au ca autori pe Ioan Groșan, Radu
Aldulescu, Nicolae Stan, Adrian Costache.
Nu lipsesc obișnuitele cronici de teatru, film, artă plastică, muzică și
sport.
miercuri, 11 ianuarie 2012
Luceafărul de dimineață - nr 1/2012
marți, 10 ianuarie 2012
No comment!
Regretatul Marius Tupan inițiase în
Luceafărul o rubrică intitulată „Citate surescitate”. Nu le comenta, ele fiind
elocvente în sine. Fac și eu ca el. Dacă vreți, comentați dvs. (H.G.)
„Un bust din piatră al
poetului Adrian Păunescu a fost dezvelit, sâmbătă dimineaţă (în decembrie 2010, n.m), în comuna sucevană
(sic!) Dumbrăveni, la eveniment fiind
prezente câteva zeci de persoane, între care oameni de cultură din
Suceava, Galaţi ,
Botoşani Chişinău şi Cernăuţi. Bustul lui Adrian Păunescu a fost dezvelit în
centrul comunei, acolo unde se mai află bustul lui Mihai Eminescu şi ale
(?! n.m.) prinţului Leon
Ghika, fostul proprietar al moşiei din Dumbrăveni, prin osârdia căruia a fost
ridicat şi inaugurat, încă în iunie 1902, primul bust al marelui poet, amplasat
într-o aşezare rurală. (…)
Hotârârea de a dezveli bustul lui
Adrian Păunescu în comuna Dumbrăveni, potrivit primarului comunei, Ioan Pavăl a
fost luată în semn de profundă recunoştinţă pentru contribuţia remarcabilă
adusă la dezvoltarea literaturii române, la promovarea valorilor naţionale
şi a adevărului istoric, (subl.
mea) la consolidarea conştiinţei şi solidarităţii naţionale. (…)
Şi dacă există documente care
atestă, potrivit preotului satului (!!
n.m.) că Mihai Eminescu a fost născut la Dumbrăveni iar Adrian Păunescu îl
avea drept idol pe Emiescu (sic!!),
autorităţile au decis ca în faţa Ateneului din comună (subl
.mea) să fie ridicat un bust al poetului. Bustul a fost dezvelit de
primarul comunei, Ioan Pavel (sau Pavăl??
n.m.) şi de academicianul basarabean, Mihai Cimpoi.
În memoria poetului, Primăria a
organizat după acest moment festiv simpozionul cu tema Poeţi ai nemuririi noastre. Evenimentul
cultural a continuat cu un moment de muzică folk, susţinut de Adrian Beznă (!! n.m.) şi Cătălin Ungureanu.
Manifestarea s-a încheiat cu un spectacol de obiceiuri şi
datini de iarnă (…).
Poetul Vasile Tărîţeanu, din Cernăuţi: ”este o mare tristeţe chiar dacă e sărbătoare prin faptul că Adrian Păunescu trebuia să trăiască, pentru că lumea mai avea nevoie de el, de vorba lui,curajul şi faptele lui, întru bine de ţară. Ori el fost unul dintre ultimii mari paşoptişti (!! subl mea) care a continuat (? n.m.) să lupte pentru ţară, pentru viitorul ei. (…) De fapt Dumbrăvenii a (sic!!) demonstrat dintotdeauna şi mai bine zis de la Eminescu încoace că sunt receptivi la fenomenul cultural”.
Poetul Vasile Tărîţeanu, din Cernăuţi: ”este o mare tristeţe chiar dacă e sărbătoare prin faptul că Adrian Păunescu trebuia să trăiască, pentru că lumea mai avea nevoie de el, de vorba lui,curajul şi faptele lui, întru bine de ţară. Ori el fost unul dintre ultimii mari paşoptişti (!! subl mea) care a continuat (? n.m.) să lupte pentru ţară, pentru viitorul ei. (…) De fapt Dumbrăvenii a (sic!!) demonstrat dintotdeauna şi mai bine zis de la Eminescu încoace că sunt receptivi la fenomenul cultural”.
Academicianul Cimpoi a spus că
primarul comunei, Ioan Pavăl a preluat un model de la italieni care îşi
onorează personalităţile (subl.mea)
Consiliul Local a aprobat ca patru
mari oameni de cultură (subl. mea) să fie făcuți (sic!!) cetăţeni de onoare. Este vorba
de critical (sic!) şi istoricul
literar Alexandru Dobrescu, scriitorul Valeriu Matei –Chişinău , poetul
Emilian Marcu-Iaşi şi poetul Viorel Dinescu –Galaţi.
Primul bust din bronz al poetului a
fost dezvelit pe data de 30 noiembrie pe Aleea Scriitorilor din Alba
Iulia, în prezenţa a peste două sute de persoane, localnici, autorităţi şi
participanţi la Congresul Spiritualităţii Româneşti, manifestare al cărui (sic!!) preşedinte a fost în ultimii
ani. ”
Sursa:
Amos News
duminică, 8 ianuarie 2012
Un poem din viitorul volum
infirmitate
nu mă gîndesc la femei
ci la ce a scris nichita stănescu
despre femei
cînd am mers
cu un tramvai obișnuit
prin praga
nu prea m-am gîndit
la franz kafka și la zîmbetul lui
obosit pictat pe tricourile
vîndute în stradă
nici la sufletul
lui care
atingea vag
pietrele cubice
ale pavajului
ci la rîndurile
lui
virgil mazilescu
despre
copilăria lui
franz kafka
asemenea
infirmitate
pe care unii
o numesc
postmodernism
este de neocolit
nu poți scăpa de
ea
cum nu poți de
moarte
căprioare n-am
vînat
dar am mers cu
tramvaiul
și am intrat în
frizerii
și de fiecare
dată cînd mă tund
cristian popescu
intră
în frizerie odată
cu mine
și foarfeca din
părul meu
îi potrivește și
lui mustața
cele mai frumoase
fraze despre
femei
le-au scris un
impotent român
și un homosexual
american
de cîte ori îmi
aduc aminte
de lucrul acesta
mă bucur
de paralizia mea
reflexivă
ca un olog
împins cu
căruciorul lui
de franz kafka
de-a lungul
șinelor de tramvai
care taie praga
în două
Din volumul trecutul e o sărbătoare, în pregătire la Editura Tracus Arte
sâmbătă, 7 ianuarie 2012
Ioan Es. Pop și Ion Mircea laureați pentru poezia lor
Îl
felicit din toată inima pe Ioan Es. Pop, merituosul cîștigător
al Premiului Cartea de Poezie a anului 2011! Îmi doresc ca și
la secțiunile pentru tineri autori juriul să fie la fel de inspirat și să nu
cedeze presiunilor publicitare.
Îl felicit cu o mică anticipație și pe Ion Mircea care, după toate probabilitățile, va primi tot pe 15 ianuarie, la Botoșani, Premiul Național de Poezie „Mihai Eminescu”. Ion Mircea este de altfel autorul uneia dintre cele mai bune cărți de poezie ale anului 2011: „Manuscrisul din insula Elefantina”, pare-se ignorat de juriul „Premiilor Cartea Anului”. Mai există posibilitatea ca juriul, aflînd despre evenimentul de la Botoșani, să se fi orientat în consecință.
Îl felicit cu o mică anticipație și pe Ion Mircea care, după toate probabilitățile, va primi tot pe 15 ianuarie, la Botoșani, Premiul Național de Poezie „Mihai Eminescu”. Ion Mircea este de altfel autorul uneia dintre cele mai bune cărți de poezie ale anului 2011: „Manuscrisul din insula Elefantina”, pare-se ignorat de juriul „Premiilor Cartea Anului”. Mai există posibilitatea ca juriul, aflînd despre evenimentul de la Botoșani, să se fi orientat în consecință.
În
anul 2011 au apărut numeroase cărți de poezie foarte interesante semnate,
printre alții, de Gabriel Chifu, Ion Cocora, Elena Ștefoi, Diana Iepure, Paul
Vinicius, Ciprian Măceșaru.
În
imagine, Ioan Es. Pop citind la Ziua ASB, decembrie 2011 (foto: Ștefan
Dorgoșan).
*
Dintr-un anunț publicat pe Agenția de Carte
am aflat că:
„Vineri, 6 ianuarie 2012, la sediul
Fundaţiei Naţionale pentru Ştiinţă şi Artă din Bucureşti, s-a întrunit juriul
Galei Tinerilor Scriitori / Cartea de Poezie a anului 2011. Juriul, format din
acad. Eugen Simion, Daniel Cristea-Enache şi Bogdan Creţu, a anunţat
câştigătorul Premiului Cartea de Poezie a anului 2011: Ioan Es. Pop,
pentru volumul „unelte de dormit”, cu 10 desene de Dumitru Gorzo, Editura
Cartea Românească. De asemenea, Juriul a anunţat nominalizările pentru cele
trei secţiuni precizate în regulamentul Galei (listate în ordinea alfabetică a
autorilor):
Tânărul Poet al anului 2011:
Ionuţ Chiva, pentru volumul „instituţia
moartă a poştei”, Casa de Pariuri Literare
Medeea Iancu, pentru volumul „divina
tragedie”, Editura Brumar
Ştefan Manasia, pentru volumul „motocicleta
de lemn”, Editura Charmides
Tânărul Prozator al anului 2011:
Bogdan Coşa, pentru volumul „Poker”,
Editura Cartea Românească
Augustin Cupşa, pentru volumul „Profesorul
Bumb şi macii suedezi”, Editura Cartea Românească
Paul Mihalache, pentru volumul „Târg de
arlechini”, Editura Tracus Arte
Tânărul Critic literar al anului 2011:
Bianca Burţa-Cernat, pentru volumul
„Fotografie de grup cu scriitoare uitate: proza feminină interbelică”, Editura
Cartea Românească
Adina Diniţoiu, pentru volumul „Proza lui
Mircea Nedelciu. Puterile literaturii în faţa politicului şi a morţii”, Editura
Tracus Arte
Doris Mironescu, pentru volumul „Viaţa lui
M. Blecher. Împotriva biografiei”, Editura Timpul
Pentru premiul Tânărul Scriitor al
anului 2011, Juriul va alege un autor dintre nominalizaţii la cele trei
secţiuni. Câştigătorii celor trei secţiuni vor fi prezentaţi la Gala Tinerilor
Scriitori.
GALA TINERILOR SCRIITORI / CARTEA DE POEZIE
A ANULUI celebrează cea de-a doua ediţie a Zilei Culturii Naţionale,
duminică, 15 ianuarie 2012, ora 17.00, în Aula Bibliotecii Centrale
Universitare „Carol I” din Bucureşti.
Organizatorii Galei Tinerilor
Scriitori / Cartea de Poezie a anului 2011 sunt Ministerul Culturii şi
Patrimoniului Naţional, Administraţia Fondului Cultural Naţional, Biblioteca
Centrală Universitară “Carol I” şi Asociaţia EURO CULTURART. Moderatorul
şi iniţiatorul evenimentului: Dan Mircea CIPARIU. Coproducători: Radio România
Cultural şi TVR Cultural. Parteneri media: Şapte Seri, Cultura,
AgenţiadeCarte.ro.”
„Oportunități”
Un fenomen ușor de constatat este înlocuire cvasi-totală a cuvîntului „ocazie” cu „oportunitate”, prin mimarea limbii engleze. În documente, care folosesc cu predilecție limba de neo-lemn, e aproape imposibil să mai vorbești despre „ocazii”, ci doar despre „oportunități”.
În curînd vom auzi/citi:
Echipa X a avut patru oportunități la poarta adversă.
Mașini noi și mașini de oportunitate.
Rochii pentru oportunități.
Cu oportunitatea zilei dvs. de naștere vă urăm...
Am cunoscut o tipă mișto, dar n-am avut oportunitatea s-o...
În curînd vom auzi/citi:
Echipa X a avut patru oportunități la poarta adversă.
Mașini noi și mașini de oportunitate.
Rochii pentru oportunități.
Cu oportunitatea zilei dvs. de naștere vă urăm...
Am cunoscut o tipă mișto, dar n-am avut oportunitatea s-o...
Limba păsărească
Sunt un finanţator eu sunt dispus sa se (sic!) imprumute la rata dobânzii de 2% pe lună, o sumă de 1.000 € la 1.000.000 €.(…) Există întotdeauna costurile care sunt de plătit aflate în îngrijirea
dumneavoastră. Sper să aud de la tine.
Nu am înțeles dacă vrea să împrumute altora (finanțator!) sau să SE împrumute de la mine.
Concluzia e oricum clară:
Nu vreau să mai aud de (la) tine!
marți, 3 ianuarie 2012
„Negustorul din Veneția” - Prințul Marocului
În noaptea Anului Nou, printre sunetele petardelor ce răsunau în stradă, am încheiat traducerea actului II din „Negustorul din Veneția” (îmi propusesem ca termen 31 decembrie, am depășit cu 3 ore!). În acest act o frumoasă scenă este cea a alegerii casetei de către prințul Marocan. O puteți citi integral aici, pe blogul Căderea Bastiliei, unde am postat-o ca să nu ocup mult loc pe acesta. Mai jos aveți doar preambulul și o imagine cu David Harewood (Prințul Marocului în ecranizarea din 2004).
PORȚIA: Strîngeți perdelele ca
să privească
Nobilul prinț
casetele acelea.
(Marocanului) Acum alege.
MAROCANUL: Prima-i de aur și pe dînsa scrie:
„Dacă m-alegi,
iei dar rîvnit de mulți”.
A doua, de
argint, promite astfel:
„Cine m-alege
ia cît merit are”.
A treia, plumb
funebru, dă povață:
„Cine m-alege riscă
tot ce are”.
Cum o să știu de am ales ce-i bine?
PORȚIA: Prințule, una dintre
ele are
Portretul meu.
Dac-o alegi, m-ai luat.
90 000 de vizitatori!
Îndată după Anul Nou, acest blog a ajuns la cifra de 90 000 de vizitatori în cele 27 de luni de existență. Mulțumesc vizitatorilor și abonaților, acum în număr de 170, și sper să le mențin interesul tuturor treaz cu postări cît mai interesante, desigur în tema generală care va rămîne: „literatura și alte lucruri care dau farmec vieții”.
duminică, 1 ianuarie 2012
Villon - Balada din urmă
De luni de zile m-am blocat în autorul
creator de obsesii și dependență pe nume William Shakespeare. Mă gîndeam c-am
și uitat graiul lui Corneille. De aceea am decis ca măcar o jumătate de zi să
traduc și altceva, din franceză, și am ales o baladă de Villon care a mai fost
tradusă și de alții foarte bine, printre ei Romulus Vulpescu și Dan Dănilă. Dar
cred că am găsit cîte ceva inedit (de pildă jurămîntul din strofa I) și mai
ales am respectat în bună măsură rimele identice în toate strofele.
Francois
Villon
Balada din urmă (a Testamentului celui Mare)
Se-nchise diata lui colea:
Villon, sărmanul se sfîrși.
Veniți la îngroparea sa
Cînd clopotul veți auzi.
S-aveți veșmînt roș arzător
Cînd clopotul veți auzi.
S-aveți veșmînt roș arzător
Că, după cum a și jurat
Pe-al său cîrnat, muri de-amor
Cînd de pe lume a plecat.
Nu cred că vorba lui mințea,
Căci fără milă îl goni
Ura acelor ce iubea,
Încît niciunde n-oți găsi
O tufă care n-ar păstra,
Prins între spini și agățat,
Un petec din a sa giubea
Cînd de pe lume a plecat.
Cînd a murit, abia avea
O zdreanță, spre-a se-acoperi
Și-n clipa morții-l chinuia
Săgeata ce Amor ținti:
Încît niciunde n-oți găsi
O tufă care n-ar păstra,
Prins între spini și agățat,
Un petec din a sa giubea
Cînd de pe lume a plecat.
Cînd a murit, abia avea
O zdreanță, spre-a se-acoperi
Și-n clipa morții-l chinuia
Săgeata ce Amor ținti:
O ascuțită pretucea
Chiar sub centură l-a-nțepat,
(Și ne-am mirat de-așa belea)
Cînd de pe lume a plecat.
Prințule-șoim, cînd se stingea,
Să știi c-a mai băut odat’
Un gît din vinul ce-i plăcea,
Cînd de pe lume a plecat.
Chiar sub centură l-a-nțepat,
(Și ne-am mirat de-așa belea)
Cînd de pe lume a plecat.
Prințule-șoim, cînd se stingea,
Să știi c-a mai băut odat’
Un gît din vinul ce-i plăcea,
Cînd de pe lume a plecat.
vineri, 30 decembrie 2011
La Mulți Ani! Urarea lui Oberon
În apropierea unui An Nou vă doresc tuturor celor care treceți pe aici multe bucurii și vă dedic orația lui Oberon așa cum i-am atribuit-o în vorbe românești în finalul „Visului de-o noapte-n miezul verii”, dar valabilă și iarna:
OBERON:
Iar perechile unite,
Cu iubire
dăruite,
Să rămînă-n
veci ferite
De necazuri
felurite.
Alunițe,
cicatrice,
Semne rele,
cum se zice,
Să nu iasă,
cînd vor fi,
Pe trup la ai
lor copii.
Vărsați rouă
după plac
În cămări și
în iatac
Pentru-a binecuvînta
Pe toți cei ce
ar intra.
Cine-n ele va
dormi
Apărat de rău
va fi.
LA MULȚI ANI!
|
joi, 29 decembrie 2011
O boală periculoasă
Despre o boală incurabilă care afectează în jur de 100 000 000 de persoane pe tot Globul, dar din fericire e puțin răspîndită în România, puteți citi aici.
miercuri, 28 decembrie 2011
Cărți noi! Emil Lungeanu Călător în Parnas, Odiseea literară a lui Florentin Popescu, Editura Dacia XXI, „încercare monografică în versuri” * *
Una dintre cele mai
demențiale cărți pe care le-am citit în anul 2011 și de cînd mă știu, aparținînd
de altfel unui autor extrem de serios și prețuit de mine, este această lucrare
între epopee și monografie critică, o istorie literară rimată și ritmată. Emil
Lungeanu este autorul mai multor volume
care ar putea căpăta calificativul „bizar”, de regulă combinînd cu mare rigoare
informația exactă cu ficțiunea, ca în acea scurtă operă exemplară care este „Jurnalul
lui Henry Wilde”, la care m-am referit cîndva. De data acesta, Emil Lungeanu
scrie o bio-bibliografie a lui Florentin Popescu, vechi și binecunoscut
combatant pe frontul istoriei literare dar și al criticii care a făcut oarecum
uitate, prin aceste preocupări, propriile poeme, membru de vază al curentului
literar semi-oficial de la Boema 133.
Chestiunea uimitoare este că Emil Lungeanu își alcătuiește lucrarea în patrusprezece cînturi eroi-comice, cu accente parodice de un comic irezistibil ascuns sub emfaze homeride via G. Murnu. Noul Odiseu apare ca un erou legendar, înconjurat de ahei și troieni de circumstanță asupra cărora Homerul nostru ne face cu ochiul permanent. De fapt, exaltîndu-le numele și faptele ca unor eroi homero-virgilieni, Emil Lungeanu îi acoperă cu mantia unuei blînde luări în bășcălie. Iată cum începe Cîntul VII: „a fost odată, hăt, cu zece veacuri și-ncă trei/ mai înaintea vremurilor cînd cei doi gemeni mititei/ Quirinius Romulus și Remus încă se mai pișau pe ei,/ a fost odat un zeu faimos...”. La relatarea cutărei întîmplari se face aluzie la vremurile „lui Ioan Adam și Eva”. Cum se cuvine unei monografii, lucrarea se încheie cu un corp de 100 de note bibliografice, trimiteri către lucrări la care versurile autorului se referă direct sau prin perifraze precum și al o bibliografie a cîntatului Florentin Popescu.
Dintre cîte mii de autori a avut și are literatura română, de la Mureșanu al lui Eminescu încoace, unul singur s-a învrednicit să fie eroul unei asemenea încordări epice în versuri, iar acesta a fost să fie Florentin Popescu. Fie să se bucure de înaltul priviliegiu!
Chestiunea uimitoare este că Emil Lungeanu își alcătuiește lucrarea în patrusprezece cînturi eroi-comice, cu accente parodice de un comic irezistibil ascuns sub emfaze homeride via G. Murnu. Noul Odiseu apare ca un erou legendar, înconjurat de ahei și troieni de circumstanță asupra cărora Homerul nostru ne face cu ochiul permanent. De fapt, exaltîndu-le numele și faptele ca unor eroi homero-virgilieni, Emil Lungeanu îi acoperă cu mantia unuei blînde luări în bășcălie. Iată cum începe Cîntul VII: „a fost odată, hăt, cu zece veacuri și-ncă trei/ mai înaintea vremurilor cînd cei doi gemeni mititei/ Quirinius Romulus și Remus încă se mai pișau pe ei,/ a fost odat un zeu faimos...”. La relatarea cutărei întîmplari se face aluzie la vremurile „lui Ioan Adam și Eva”. Cum se cuvine unei monografii, lucrarea se încheie cu un corp de 100 de note bibliografice, trimiteri către lucrări la care versurile autorului se referă direct sau prin perifraze precum și al o bibliografie a cîntatului Florentin Popescu.
Dintre cîte mii de autori a avut și are literatura română, de la Mureșanu al lui Eminescu încoace, unul singur s-a învrednicit să fie eroul unei asemenea încordări epice în versuri, iar acesta a fost să fie Florentin Popescu. Fie să se bucure de înaltul priviliegiu!
Abonați-vă la:
Postări (Atom)
Postări populare
-
Nu e ușor să fii membru al conducerii USR și/sau al comisiilor sale. Se crede că e simplu. Dar faptul de a încerca să faci ceva împotriva ce...
-
La editura Cetatea de Scau n din Tîrgovişte a apărut volumul 1 din însemnările şi memoriile bunicului meu, generalul Titus Gârbea (1893-1...
-
În fiecare dimineață, fiul meu, Tudor, mă trezește cam cu aceeași replică: - Tati, trezește-te odată! Trebuie ...
-
N-am mai fost la un meci de fotbal pe stadion de dinainte de revoluție. Nu mergeam nici acum, dacă nu mă invita dl. primar Neculai Onțanu că...
-
Am regăsit, în urma unei sugestii primte dintr-o corespondență privată, un text pe care l-am tradus mai demult, un poem foarte cunoscut în...
-
Uniunea Scriitorilor din România atrage atenția asupra degradării continue a limbii române şi a nivelului de cultură din spațiul public ...
-
Statuia Împăratului Traian a fost dezvelită electoral de primarul Oprescu pe treptele Muzeului de Istorie (fosta Poștă Centrală) din Calea ...
-
Au și trecut 34 de ani. Aveam 14 ani și eram în bucătărie, cu întrega familie, minus bunicul meu care lucra (scria) la demisol, voiam să pre...
-
La 31 martie, Nichita Stănescu ar fi împlinit 77 de ani. Nod 19 Murise îngerul, dar nu l-am putut ține în brațe, se făcuse de apă și mi-a cu...
-
PROGRAM al candidatului Horia Gârbea ...
Arhivă blog
-
►
2015
(64)
- ► septembrie (3)
-
►
2014
(210)
- ► septembrie (14)
-
►
2013
(212)
- ► septembrie (17)
-
►
2012
(219)
- ► septembrie (19)
-
►
2011
(468)
- ► septembrie (33)
-
►
2010
(391)
- ► septembrie (35)