duminică, 30 octombrie 2011
Cărți (ca și) noi! Emil Mladin - Haimanaua, Ed. Ideea Europeană * * * (II)
(urmare)
În „Haimanaua”, după ce personajul principal e adoptat de familia procurorului general Radu Costea, scăpînd de infernul din orfelinat, lucrurile nu se simplifică pentru el.
Radu, acum Costea, trece prin diferite experiențe, cele mai multe traumatizante, în școala cea nouă, în bande de infractori, în fabrica unde ajunge pentru că nu intră la facultate și apoi în armată. Tatăl adoptiv moare, apoi și mama adoptivă. Radu Tristu, devenit Radu Costea nu își găsește locul nici în lumea de unde a plecat beneficiind aparent de o șansă unică, dar nici în lumea unde i s-a oferit această șansă. Nu-și mai găsește un sens al vieții nicăieri, e detestat din ambele părți și ultima filă a cărții este un formular „certificat constatator al morții” prin care se atestă că personajul, născut în 1949, moare în 1973 prin „axfisie mecanică provocată”. Mai exact, „haimanaua” inadaptabilă își pune ștreangul de gît.
În chip rece, comportist, chiar cînd adoptă, cel mai adesea, persoana I din perspectiva personajului central, Emil Mladin nu trage nicio concluzie, cu atît mai puțin o morală, a întîmplărilor expuse. Volumul e pur și simplu un dosar existențial. Sinuciderea finală a lui Radu Cosma nu e atît de misterioasă ca a celebrului Anghelache al lui I. L. Caragiale. Totuși explicațiile pot fi multiple și contradictorii. S-ar putea invoca mediul formării lui Radu în primii și esențialii 10-11 ani de viață ca și cel opulent dar incomod, constrîngător, al unei familii nomenclaturiste.
La fel, pot fi luate în discuție imposibilitatea de a rupe cu anturajul de joasă, chiar infamă extracție care-l atrage pe protagonist ori pur și simplu caracterul lui de „rebel fără cauză” precum, de ce nu, soarta nefastă care-l face să rateze ocazie după ocazie. Nu vom ști niciodată sigur dacă „haimanaua” este un vinovat și un unic dușman al său sau o victimă, iar în acest ultim caz dacă e victima societății - sîntem totuși într-un regim totalitar al învîrtiților și în care interlopii înfloresc sub firma cinică a „eticii și echității” - ori a destinului nefericit care l-ar fi ajuns oriunde.
Deși închis, odată cu expierea personajului, finalul romanului este unul deschis către interpretări variate pe care, cu abilitate, scriitorul nu le avansează. El, autorul, nu dă prioritate niciuneia dintre posibililele teze, ci se mărginește să expună, cu mare credibilitate și cu talent, faptele nude care se înoadă la final precum lațul în jurul gîtului eroului.
Mi se pare, dar e numai una dintre interpretările posibile, că sugestia majoră și de fapt „tema” romanului este aceea a destinului implacabil, a fatalității de neocolit care i se trasează, prin însăși nașterea sa din părinți necunoscuți. Încă din momentul acela, cu toate întortochierile ulterioare ale vieții, sfîrșitul era o decizie parafată.
În imagine coperta ediției princeps - Nemira 1994
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Postări populare
-
Nu e ușor să fii membru al conducerii USR și/sau al comisiilor sale. Se crede că e simplu. Dar faptul de a încerca să faci ceva împotriva ce...
-
La editura Cetatea de Scau n din Tîrgovişte a apărut volumul 1 din însemnările şi memoriile bunicului meu, generalul Titus Gârbea (1893-1...
-
În fiecare dimineață, fiul meu, Tudor, mă trezește cam cu aceeași replică: - Tati, trezește-te odată! Trebuie ...
-
N-am mai fost la un meci de fotbal pe stadion de dinainte de revoluție. Nu mergeam nici acum, dacă nu mă invita dl. primar Neculai Onțanu că...
-
Am regăsit, în urma unei sugestii primte dintr-o corespondență privată, un text pe care l-am tradus mai demult, un poem foarte cunoscut în...
-
Uniunea Scriitorilor din România atrage atenția asupra degradării continue a limbii române şi a nivelului de cultură din spațiul public ...
-
Statuia Împăratului Traian a fost dezvelită electoral de primarul Oprescu pe treptele Muzeului de Istorie (fosta Poștă Centrală) din Calea ...
-
Au și trecut 34 de ani. Aveam 14 ani și eram în bucătărie, cu întrega familie, minus bunicul meu care lucra (scria) la demisol, voiam să pre...
-
La 31 martie, Nichita Stănescu ar fi împlinit 77 de ani. Nod 19 Murise îngerul, dar nu l-am putut ține în brațe, se făcuse de apă și mi-a cu...
-
PROGRAM al candidatului Horia Gârbea ...
Arhivă blog
-
►
2015
(64)
- ► septembrie (3)
-
►
2014
(210)
- ► septembrie (14)
-
►
2013
(212)
- ► septembrie (17)
-
►
2012
(219)
- ► septembrie (19)
-
▼
2011
(468)
-
▼
octombrie
(43)
- Cununa de Lauri – fals jurnal grecesc (II)
- Soare de toamnă. Frunza vedetă
- Cărți (ca și) noi! Emil Mladin - Haimanaua, Ed. Id...
- Cărți (ca și) noi! Emil Mladin - Haimanaua, Ed. Id...
- Cu Tudor Călin Zarojanu despre lectură la TVR
- Cununa de Lauri – fals jurnal grecesc
- Cărți noi! Dorina Brândușa Landen - La nord de suf...
- Din nou monopostul 17
- Fragment dintr-un interviu cu Lucia Negoiță
- Clubul dramaturgilor - o nouă lectură
- Romanul anului 2011? Sondaj
- Evocare și lansare Constantin Stan
- Cărți noi! Mircea Florin Șandru - Ca silabele unui...
- Cutremurul și fațada
- Din nou Silverstone. Ca pilot de Audi și triumfal ...
- Berea amară a străinătății...
- Londra după Silverstone. De la caii putere la caii...
- Silverstone - echipa Mansell
- Un pilot de duminică la Silverstone
- "Românii au talent"!
- Fanfara și coliva!
- Evoluția societății și cutremurele nu sînt predict...
- E arrivato... Zampano!
- Cărți noi! Adrian Pârvu - Poetul, vărul și poporul...
- Silverstone, toamna
- Viorica Răduţă despre „pantera sus, pe clavecin”
- Cărți noi! Dana Catona Prințesa portocalie, Editur...
- O surpriză de la Baki Ymeri
- Alexandru Istrate (1930-2011)
- Crime la Elsinore (2006) - acum eCarte
- Scriitori, vi se pregătește ceva! De fapt e gata. ...
- Luceafărul For Ever
- Afinitățile elective
- Scriitori surîzători (Balcic și Sf. Constantin și ...
- Balcic și Sf. Constantin și Elena
- Inima Reginei (II)
- Inima Reginei
- Uniunea Scriitorilor – nomenclator de profesii
- Dan Bălănescu Ambasada veselă – povestiri umoristi...
- Cărți noi! Eugen Dumitru - Decalogul unei blonde E...
- „Tradiții” sau Dreptul de a nu deveni „știre”
- Cărți noi! Șerban Mărgineanu - Caviarul câinelui d...
- Clubul dramaturgilor - o nouă stagiune
- ► septembrie (33)
-
▼
octombrie
(43)
-
►
2010
(391)
- ► septembrie (35)
Trist, extrem de realist subiect. Mi-aduge vag aminte de "Urma Sangelui intunecat", unde personajul central ramane marcat de viata de la Orfelinat, urmand o evolutie existentiala profund negativa, ca urmare a unor expieriente traumatizante. Copiii crescuti in asemenea mediu vor avea un traseu deviant, in mare masura.
RăspundețiȘtergere