Editurile
Etnos și Convorbiri literare, asociate, ne oferă un volum masiv (450 de
pagini) intitulat Veronica Micle – Lumina
dintre marmuri, titlu liric care ascunde însă rezultatul unor foarte
serioase cercetări de istorie, nu doar de istorie literară. Autoarea lui este o
pătimașă cercetătoare a vieților și genealogiilor unor personalități din
secolul XIX, Elena Vulcănescu.
Poeta
Elena Vulcănescu a trecut cu succes, de mulți ani, în tabăra istoricilor
literari. O opțiune firească pentru o autoare care a consacrat mulți ani
studiilor de istorie și cercetării arhivelor. Timpul literar căruia îi consacră
totalitatea eforturilor sale istoriografice este secolul al XIX-lea, mai exact
a doua jumătate a sa, care e epoca marilor clasici și care ascunde destule
lucruri încă insuficient cercetate sau interpretate discutabil.
Din
acest efort au ieșit volumele București-Paris
via Mircești (2007), consacrat lui Vasile Alecsandri, premiat de Asociația
Scriitorilor București, și Veronica
Micle, muza dintre Eminescu și Caragiale. Nefericita iubită a lui Eminescu
rămîne azi în atenția autoarei, care deține o cantitate enormă de informație și
pe care o valorifică nu numai cu talent ci și cu o abilitate detectivistică
demnă de Agatha Christie și personajele ei. Deși e o carte serioasă,
documentată cu acribie, volumul Elenei Vulcănescu e palpitant, stîrnește
lectorului curiozitate și pasiune ca un roman de bună calitate.
O prefață cuprinzătoare a lui
Antonio Patraș semnalează meritele indiscutabile ale volumului și ale autoarei
în general între care găsirea și furnizarea de informații în „cascadă”, termen
foarte potrivit. Poate nu destul subliniază prefațatorul meritele scriiturii
unui condei de talent, care salvează numita cascadă de păcatul curent la alții
de a plictisi cititorul.
Elena
Vulcănescu îl poartă pe acest cititor printre mărturii și documente, ipoteze și
dovezi asemeni unui ghid nu doar informat, ci înzestrat cu o deosebită
capacitate de a transfera, odată cu extinsele sale cunoștințe, entuziasmul
pentru temă și pentru cercetarea ei. Încît numitul cititor se simte vinovat că
știe prea puțin despre scriitorii secolului al XIX-lea românesc, despre
biografiile și destinele lor, despre mediul lor ba și despre alți actori ai scenei
culturale din acea epocă: profesori, arhitecți, pictori, sculptori ori doar
oameni de lume, beneficiari ai unei educații alese și care constituiau de fapt
publicul artiștilor invocați. Scriitoarea le urmărește cu atenție existența ca
și moștenirea lăsată spre beneficiul posterității.
De-a
dreptul fascinant este capitolul dedicat „Statuilor Casei Monteoru”, pe care
cititorii revistei noastre l-au putut parcurge, în avanpremiera volumului, în
numărul 10/2015. În legătură foarte apropiată cu protagonista cărții, Veronica
Micle, povestea celor două statui, realizate de Ioan Georgescu și de Ștefan
Ionescu-Valbudea pe la 1889-1892, reprezentînd alegoric „Industria casnică”(reprodusă
și pe coperta volumului) și „Agricultura” au împodobit curtea fostului sediu al
Uniunii Scriitorilor pînă prin anul 1916, cînd proprietara de atunci le cedează
sub formă de onorariu unui avocat, Constantin Romano, care le duce pe domeniul
său de la Pleșoiu (pe atunci în județul Argeș, azi în Vîlcea). Statuile sînt
urgisite în perioada comunistă, ajungînd „văruite” în intersecții mărunte ale
orașului Slatina, și revin la familia proprietarului după recuperarea domeniului
Pleșoiu de urmașii avocatului Romano. Au fost restaurate în 2008, ne asigură
autoarea, și strălucesc și azi nemurind chipul modelului lor: muza Veronica
Micle, inspiratoare de poeți dar și de sculptori.
Întregul
volum – capitolul evocat mai sus nu face excepție – este ilustrat bogat, în
culori, cu imagini interesante, multe inedite, descoperite de cercetătoare.
Ultimele
două capitole redau zilele lui 1889 în care Veronica a locuit în București pe
Strada Soarelui pentru ca, spre vară, să se mute la Văratec unde a ales să
moară (sinucidere cu arsenic, decide autoarea cărții) și respectiv
reconstituirea ultimelor zile din viața „muzei”. Veronica profită de boala
fiicei sale Virginia, care o însoțea și căreia i se recomandaseră „picături de
arsenic”, și comandă o sticluță care îi este procurată de o prietenă apropiată,
scriitoare și ea, Maica Smara (Smaranda Gheorghiu-Gârbea, printr-o întîmplare
mătușă prin alianță a autorului acestei cronici, și ai cărei urmași trăiesc și
astăzi la Genova). Fratele Smarei, medic, trimite fără bănuială „leacul” de
care Veronica abuzează voit, încît - la 3 august 1889, și nu 4 august cum precizează,
scrupulos ca totdeauna, Elena Vulcănescu – pe nefericita poetă scrie, după
titlul iubitului ei „Emin”: Mortua est.
Dar „ea răsare sub nobila daltă” a artiștilor – cum inspirat spune biografa ei
- pentru posteritate.
Volumul
Elenei Vulcănescu este rezultatul unor cercetări extrem de complexe întreprinse
cu o tenacitate remarcabilă. Nu mai puțin, coroborarea informațiilor pentru a
contura cît mai veridic împrejurările descrise și personalitățile celor
implicați sînt de natură să trezească admirația deosebită pentru efortul și
sagacitatea autoarei. Ea nu neglijează niciun detaliu și le adună pe toate
pentru a întregi portrete vii și un peisaj de fundal remarcabil prin
credibilitatea lui.
Elena
Vulcănescu, a cărei consacrare nu a așteptat acest volum, realizează un tur de
forță demn de toată admirația. Ca urmare, aștept volumul următor, anunțat la
finalul acestuia și intitulat „Valeria Micle Sturdza, prințesa fără cîntec”, cu
mare și justificată nerăbdare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu