(urmare la o postare din 26 aprilie)
Pînă la urmă, îngerii din romanul Ruxandrei Cesereanu se limitează la a fi un pretext pentru descrierea unei lumi distopice, dar cu asemănări clare societății noastre. Astfel de „universuri” (am în vedere și definiția din teoria mulțimilor) s-au mai creat în romanele unor Alexandru Ecovoiu, Marius Tupan, Florin Șlapac, Șerban Tomșa, Florin Toma și ale altora cu grade diferite de insolit și virulență pamfletară. Dar Angelus are lumea lui constituită aparte.
O asemănare cu romanul, subintitulat „poem”, al lui Arghezi e și împărțirea lui Angelus în două zone distincte: una pamfletară și una, să zicem, „iluminată”, avantajul pentru organicitatea lucrării fiind că la Ruxandra Cesereanu premisa e enunțată din start, în timp ce la Arghezi „învierea” nodală survine doar după zugrăvirea cadrului în care ea urmează a se produce.
Decizia auctorială de a prezenta totul la persoana a III-a, dar cu un narator „implicat”, mi se pare decisivă pentru configurația romanului și chiar pentru sensul lui. În ceea ce mă privește - ca orice comentator sînt gata să mă substitui oricînd autorului - aș fi optat categoric pentru altă soluție. Așa cum stau lucrurile însă, raționamentul cititorului este în favoarea ideii că „vocea care povestește” e a însuși „expeditorului” celor trei personaje. Cele proclamate de „destinatari”, pripit dacă avem în vedere faptele și înfățișarea lor, ca „îngeri” cu soluția alternativă „extratereștri”. Avem o privire „de sus”, omniscientă și condescendentă care atribuie înțeles poveștii dar, odată stabilită, îi taie din suspans. Vocea naratorului „filtrează” și mediază comunicarea, oferind note de superioară ironie, răpind în schimb ceva din frustrețea posibilă a unei comunicări directe. Astfel, zece bețivi declarați ca atare, adunați la cîrciumă, comentează evenimentele în limbaj de conciliu ecumenic. Intervenind „divin” între cititori și personaje, naratorul retează acutele naturalismului, propunînd o viziune și o expresie autoironic „eterată”, de demiurg. Este opțiunea, una esențială, a autoarei.
Angelus oferă cititorului o construcție rafinată, bogată în sugestii. El este o satiră elevată alcătuită cu gust artistic și ocolind alunecarea, oricînd posibilă, într-o realitate și o expresie mai colorate, un contrapunct poate necesar. Rămîne memorabil modul în care Ruxandra Cesereanu construiește amestecul bine dozat de ironie și feerie care se termină cu însuși sfîrșitul lumii.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Postări populare
-
Nu e ușor să fii membru al conducerii USR și/sau al comisiilor sale. Se crede că e simplu. Dar faptul de a încerca să faci ceva împotriva ce...
-
La editura Cetatea de Scau n din Tîrgovişte a apărut volumul 1 din însemnările şi memoriile bunicului meu, generalul Titus Gârbea (1893-1...
-
În fiecare dimineață, fiul meu, Tudor, mă trezește cam cu aceeași replică: - Tati, trezește-te odată! Trebuie ...
-
N-am mai fost la un meci de fotbal pe stadion de dinainte de revoluție. Nu mergeam nici acum, dacă nu mă invita dl. primar Neculai Onțanu că...
-
Am regăsit, în urma unei sugestii primte dintr-o corespondență privată, un text pe care l-am tradus mai demult, un poem foarte cunoscut în...
-
Uniunea Scriitorilor din România atrage atenția asupra degradării continue a limbii române şi a nivelului de cultură din spațiul public ...
-
Statuia Împăratului Traian a fost dezvelită electoral de primarul Oprescu pe treptele Muzeului de Istorie (fosta Poștă Centrală) din Calea ...
-
Au și trecut 34 de ani. Aveam 14 ani și eram în bucătărie, cu întrega familie, minus bunicul meu care lucra (scria) la demisol, voiam să pre...
-
La 31 martie, Nichita Stănescu ar fi împlinit 77 de ani. Nod 19 Murise îngerul, dar nu l-am putut ține în brațe, se făcuse de apă și mi-a cu...
-
PROGRAM al candidatului Horia Gârbea ...
Arhivă blog
-
►
2015
(64)
- ► septembrie (3)
-
►
2014
(210)
- ► septembrie (14)
-
►
2013
(212)
- ► septembrie (17)
-
►
2012
(219)
- ► septembrie (19)
-
▼
2011
(468)
- ► septembrie (33)
-
▼
aprilie
(52)
- Amintiri despre „Luceafărul” la nr. 1000 (II)
- Amintiri despre „Luceafărul” la nr. 1000 (I)
- Mihail Gălățanu despre „Pantera”
- Alexandru Ovidiu Vintilă viața preschimbată, Editu...
- Luceafărul la numărul 1000 (din 1990 pînă acum)
- Cărți noi! Ruxandra Cesereanu - Angelus, Editura H...
- „Artă și precizie”. Juriul USR
- Concurs de dramaturgie. Piese pentru copii
- Aceeași gîscă...
- Un nou comentariu la "Pantera sus, pe clavecin"
- Cărți noi! Ruxandra Cesereanu - Angelus, Editura H...
- Așa cum a fost...
- Hristos a înviat! Bucurie și speranță pentru toți!
- Un Paște fericit tuturor!
- Cărți noi! Tudor Cristea - Arta derivei, Editura B...
- Cărți noi! Grigore Șoitu - Poeme de stînga, Casa d...
- Întîniri ale Comitetului Director şi Consiliului USR
- Validări la Uniunea Scriitorilor
- CONCURSUL DE ESEURI „IORDAN CHIMET”
- Cum se creează contul unui membru pe situl ASB. Al...
- Precizări privind situl ASB. Nu te supăra, frate!
- Un vers... un vers!
- Tricephalos II. Cartea care miroase!
- Ioan Es. Pop și Securitatea
- Colocviul "G. Călinescu față cu noua critică”
- Cherchez la femme! Restu-i literatură! Eugen Șer...
- Colocviului Naţional al Tinerilor Critici
- Cărți (ca și) noi! Eugen Suciu - Bucuria anonimatu...
- Link-uri către filialele Uniunii Scriitorilor
- Acra (Akku). Fereastra din fereastră
- La Țăndărică. Obscenități (micuțe) pentru cei mici
- „Ultimul om în Cosmos”. De ziua lui Mircea Martin
- Apararea are cuvîntul - Nicolae Breban
- 50 000 ! Azi 12 04 2011 la 14.48!
- 50 de ani în Cosmos!
- 50 000!
- Faună din Iordan - somn și bizam
- Cărți noi! Ion Vianu Amor Intellectualis – romanul...
- Olé, Olé, Olé - un nou sit al ASB
- Surprize în Israel
- Eveniment literar. Lectură publică a membrilor ASB
- Despre „Pantera...”. O recenzie de Gabriel Coșovea...
- Poveste din Galileea. רָחֵל - Rahel. Un loc simbol...
- Două poete la Nazareth
- Secția de literatură pentru copii a ASB are un nou...
- شاعر = poet
- La M'ghar. Lectură
- A încetat din viață Tatiana Slama-Cazacu
- La Haifa cu Mirel Brateș
- Pelerini odihnindu-se
- La apa Iordanului
- Fiara melomană. Poem de Alexandru Păduraru
-
►
2010
(391)
- ► septembrie (35)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu