vineri, 15 aprilie 2011
Cherchez la femme! Restu-i literatură! Eugen Șerbănescu – După-amiază cu o nimfomană pe vârful muntelui Parâng, Editura Polirom
Cine ia ad litteram confesiunile nimfomanei din cartea lui Eugen Șerbănescu va crede că a avut (ne)șansa să se ciocnească de cea mai proastă carte a mileniului. Personajul narator-vorbitor, lăsînd la o parte faptul că vorbește ca televizorul, în loc să facă lucrurile pe care, declarativ, trupul i le cere, este de o megalomanie solicitînd palme. Numita este avocată de succes (a făcut dreptul la NY University), a răsucit SUA pe dește, a făcut ce-a vrut din toți bărbații nu numai cu trupul ei despre care are o impresie superlativă după ce a cheluit 24 000 de euro cu operații, ci și cu creierașul ei școlit și genial: „eu nu mă înșel niciodată”, „sînt un globe-trotter al cerului” etc.! După zece pagini devii misogin. Singura reacție posibilă este să-i spui personajului: dacă ești așa de deșteaptă, mai ...-te și singură!
De fapt, autorul își batjocorește personajul și-l scoate în tîrg, ca în anecdota cu măgarul, ca să îl facă de rîs. Lipește pe el (ea) toate etichetele „succesului” și miturile sexului ca simbol și mijloc al parvenirii ca să ne arate cît de goală pe dinăuntru e persoana pe care – crede ea – toți o doresc goală pe dinafară. Nu-i vorbă, că și tipii cu care are de-a face femela, dacă ar fi s-o crezi pe cuvînt, dar de ce ai crede-o, sînt niște orori, greșeli ale naturii, ajunși în înaltele poziții ca o dovadă că lumea e prost întocmită. Mai puțin vreo doi, între care un profesor yoghin din Zagreb care-i provoacă 20 de orgasme la rînd. Cea mai bună probă a nimicniciei lor este că sînt sclavii poftelor și în fața unui sex flămînd de femeie nu mai au onoare, demnitate, pudoare etc. Se dedau perversiunilor celor mai incredibile fără nicio prudență.
Să fie oare așa? E de bănuit că femeia care le atribuie aceste desfrînări pune de la ea, vopsește gros o realitate care o refuză din miezul ei. În asta constă subtilitatea autorului, ipostaziat în amant de ocazie aflat „în documentare”: o lasă pe campioană să vorbească, nu o întrerupe, n-o trage de mînecă, iar cititorul poate crede că ea a făcut toate cîte le povestește ca o Șeherezadă sau, dacă e mai lucid, își dă seama de mistificare. Între timp, autorul-al-doilea-narator e un fel de Fred Vasilescu ascultînd cu jumătate de ureche auto-mitizările Emilei – „pe mine m-a iubit foarte mulți”. Dar avocata lui Eugen Șerbănescu nu face dezacorduri ca Emilia, nici nu se crede doar actriță gata să „le trîntească o creație”. Ci mult, mult mai mult. Politica lumii se învîrte după fundul ei și astrele se rotesc conform ciclului ei.
În vreme ce ea dă din gură, pentru că a convenit că (a)scul(t)ătorul-scriitor îi va scrie viața romanțată, el se gîndește, prin ricoșeu, la ale lui și scrie, reproducîndu-l, modest, doar ca niște lungi note de subsol, pe zeci de pagini, un eseu socio-politic despre România în tranziție. E desigur o convenție literară, căci e greu să te abstragi în timp ce o avocată turuie și mai cere, intermintent, cîte o porție de sex. Retras cu ea într-o cabană, deci relativ fără scăpare, personajul E., „scriitorul”, face și el ce poate. E de presupus că nici Șahriar nu ascultat chiar tot ce-i bîzîia Șeherezada vreme de 1001 de nopți, dar ea măcar tăcea ziua. Și-apoi ce plăcere poate fi, excluzînd una perversă, să-ți faci documentarea servind de joy-stick uneia care a fost tăbăcită de toți și chiar a devenit pușculiță pentru cuburile de gheață ale unui fost patron?
Procedeul cu eseul în subsol mi se
pare un sarcasm al autorului la adresa cititorului. Adică: voi cei ce căutați în literatură numai scenele de ... (adică, pardon, erotice) puteți să vă rezumeți la textul din „supra”. În felul acesta romanul apare ca o partidă cu dama deasupra. Sub corpul, textul și poftele ei găsim un autor preocupat de istoria recentă și psihologia maselor în deruta acesteia. La final, scriitorul îi trimite un pațachinei un e-mail în care o anunță că a mixat „romanul ei” cu eseurile unui terț, un anume Șaru V., cunoscut al ei de altfel, ca să le facă digerabile pe ultimele, al căror titlu e „România pe înțelesul tuturor” și care nu ar fi ale lui, cum crezusem noi. Ea se înfurie, dar scriitorul îi dă cu sîc: „povestea nu-ți mai aprține, ești închisă în ea”.
Din romanul cu dublu text și multiple paliere de lectură al lui Eugen Șerbănescu, fiecare are a-și alege exact ce-și dorește.
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Postări populare
-
Nu e ușor să fii membru al conducerii USR și/sau al comisiilor sale. Se crede că e simplu. Dar faptul de a încerca să faci ceva împotriva ce...
-
La editura Cetatea de Scau n din Tîrgovişte a apărut volumul 1 din însemnările şi memoriile bunicului meu, generalul Titus Gârbea (1893-1...
-
În fiecare dimineață, fiul meu, Tudor, mă trezește cam cu aceeași replică: - Tati, trezește-te odată! Trebuie ...
-
N-am mai fost la un meci de fotbal pe stadion de dinainte de revoluție. Nu mergeam nici acum, dacă nu mă invita dl. primar Neculai Onțanu că...
-
Am regăsit, în urma unei sugestii primte dintr-o corespondență privată, un text pe care l-am tradus mai demult, un poem foarte cunoscut în...
-
Uniunea Scriitorilor din România atrage atenția asupra degradării continue a limbii române şi a nivelului de cultură din spațiul public ...
-
Statuia Împăratului Traian a fost dezvelită electoral de primarul Oprescu pe treptele Muzeului de Istorie (fosta Poștă Centrală) din Calea ...
-
Au și trecut 34 de ani. Aveam 14 ani și eram în bucătărie, cu întrega familie, minus bunicul meu care lucra (scria) la demisol, voiam să pre...
-
La 31 martie, Nichita Stănescu ar fi împlinit 77 de ani. Nod 19 Murise îngerul, dar nu l-am putut ține în brațe, se făcuse de apă și mi-a cu...
-
PROGRAM al candidatului Horia Gârbea ...
Arhivă blog
-
►
2015
(64)
- ► septembrie (3)
-
►
2014
(210)
- ► septembrie (14)
-
►
2013
(212)
- ► septembrie (17)
-
►
2012
(219)
- ► septembrie (19)
-
▼
2011
(468)
- ► septembrie (33)
-
▼
aprilie
(52)
- Amintiri despre „Luceafărul” la nr. 1000 (II)
- Amintiri despre „Luceafărul” la nr. 1000 (I)
- Mihail Gălățanu despre „Pantera”
- Alexandru Ovidiu Vintilă viața preschimbată, Editu...
- Luceafărul la numărul 1000 (din 1990 pînă acum)
- Cărți noi! Ruxandra Cesereanu - Angelus, Editura H...
- „Artă și precizie”. Juriul USR
- Concurs de dramaturgie. Piese pentru copii
- Aceeași gîscă...
- Un nou comentariu la "Pantera sus, pe clavecin"
- Cărți noi! Ruxandra Cesereanu - Angelus, Editura H...
- Așa cum a fost...
- Hristos a înviat! Bucurie și speranță pentru toți!
- Un Paște fericit tuturor!
- Cărți noi! Tudor Cristea - Arta derivei, Editura B...
- Cărți noi! Grigore Șoitu - Poeme de stînga, Casa d...
- Întîniri ale Comitetului Director şi Consiliului USR
- Validări la Uniunea Scriitorilor
- CONCURSUL DE ESEURI „IORDAN CHIMET”
- Cum se creează contul unui membru pe situl ASB. Al...
- Precizări privind situl ASB. Nu te supăra, frate!
- Un vers... un vers!
- Tricephalos II. Cartea care miroase!
- Ioan Es. Pop și Securitatea
- Colocviul "G. Călinescu față cu noua critică”
- Cherchez la femme! Restu-i literatură! Eugen Șer...
- Colocviului Naţional al Tinerilor Critici
- Cărți (ca și) noi! Eugen Suciu - Bucuria anonimatu...
- Link-uri către filialele Uniunii Scriitorilor
- Acra (Akku). Fereastra din fereastră
- La Țăndărică. Obscenități (micuțe) pentru cei mici
- „Ultimul om în Cosmos”. De ziua lui Mircea Martin
- Apararea are cuvîntul - Nicolae Breban
- 50 000 ! Azi 12 04 2011 la 14.48!
- 50 de ani în Cosmos!
- 50 000!
- Faună din Iordan - somn și bizam
- Cărți noi! Ion Vianu Amor Intellectualis – romanul...
- Olé, Olé, Olé - un nou sit al ASB
- Surprize în Israel
- Eveniment literar. Lectură publică a membrilor ASB
- Despre „Pantera...”. O recenzie de Gabriel Coșovea...
- Poveste din Galileea. רָחֵל - Rahel. Un loc simbol...
- Două poete la Nazareth
- Secția de literatură pentru copii a ASB are un nou...
- شاعر = poet
- La M'ghar. Lectură
- A încetat din viață Tatiana Slama-Cazacu
- La Haifa cu Mirel Brateș
- Pelerini odihnindu-se
- La apa Iordanului
- Fiara melomană. Poem de Alexandru Păduraru
-
►
2010
(391)
- ► septembrie (35)
Astept cu mare nerabdare lansarea cartii, pagina oficiala de facebook este in link
RăspundețiȘtergereDomnule Garbea, aveam o impresie mai buna despre dvs. Se pare ca, ori sunteti invidios pe aceasta noua aparitie care are un nou stil in literatura contemporana, ori jucati un teatru prost. As dori sa fie vorba despre cea de-a doua impresie.
RăspundețiȘtergere@Anonim
RăspundețiȘtergereDupă ce că sînteți anonim, nici nu știți să citiți un text. De ce aș fi invidios și de unde rezultă?
Dimpotrivă. Mă bucur că prietenul și confratele meu (e și un dramaturg bun) a scris o carte reușită și de succes. Reiterez ideea că E.Ș. este „un autor preocupat de istoria recentă și psihologia maselor în deruta acesteia” și-n plus scrie bine.