marți, 20 mai 2014

Alegeri 2014. Devize de campanie electorală

În actuala campanie electorală se folosesc sloganuri care nu ştiu cît influenţează alegerea dar, stilistic vorbind şi drept conţinut, mi se par foarte nereuşite. În cele ce urmează nu fac nicio apreciere la adresa formaţiunilor care le propun şi nicio referire politică. Mă refer strict la texte.

            De departe cel mai neinspirat mi se pare Noi ridicăm România. A ridica are adesea sens negativ, fiind sinonim cu a „sălta”, a suspenda, a confisca. Se putea spune, fără echivoc: noi înălţăm sau noi promovăm.
            Votează inteligent! e oarecum şmecheros ca intenţie trimiţînd la „spală intelegent” (reclamă la detergent) dar nu atinge niciunul dintre elementele importante (România, Europa, Voteţi-ne şi va fi bine). Privit atent pare nu şmecher ci cam golănesc.                                                                        
            Europa în fiecare casă e mai subtil, fiind o promisiune indirectă, dar mulţi alegători nu vor să ştie, stimabile, de Europa dumitale. Deci nepomenirea României e o eroare. Apoi, băgatul EU în casă aminteşte de isprava Veronicăi Porumbacu care a scris purtată de entuziasm că simte în ea întreaga Europă, provocînd epigrama memorabilă a lui Păstorel: Prefrumoasă Veronică / Eu credeam c-o ai mai mică.
            Noi apărăm România ta e promiţător şi tare, dar bizar în context European: România trebuie apărată (la Bruxelles) împotriva cui?
            Mîndri că suntem români e decent, neutru, nu spectaculos, dar oricum acceptabil. Referirea la Europa lipseşte, probabil deliberat din motivul arătat mai sus.


            Concluzia e că formaţiunile nu şi-au dat mare osteneală cu sloganurile, fiecare avînd votanţii săi siguri şi puţine speranţe de a mai atrage alţii.

Un comentariu:

  1. Eu cred că una gândeau și alta scriau. În gând cred că aveau :„nu-mi strică așa o„ remunerație” timp de cinci ani”.Ce au pus în lozinci se știe...Fiindcă nu-mi închipui că se gândea cineva la țărișoara asta și la preamărirea ei în Europa.

    RăspundețiȘtergere

Postări populare

Arhivă blog